Skaffa överblick över Er mjukvara och licenser!

Pressmeddelande september 7, 2004 IT

Dansk programvara minimerar kostnaderna

vid inköp av mjukvara och till böter för lagbrott.

En omfattande maskinpark, där företag har för många eller för få mjukvarulicenser och dessutom olagliga filer - är ett problem som it-avdelningar i företag överallt i världen slåss med varje dag.

Därför har den danska utvecklaren av mjukvara, Inndevelop under fyra år arbetat med att utveckla en programvara, som genom att scanna alla stationära och bärbara datorer i ett företag skaffar överblick över hårdvarukonfigurationer, installerade program och filer.

Börjar i Sverige
Bland kunderna finns flera hundra danska företag och organisationer såsom Finansstyrelsen, Cybercity och Köpenhamns kommun, och nu satsar firman på att sprida sina mjukvaruprodukter till hela världen. De första kunderna är redan en realitet i Sverige.

-Vi börjar med den svenska marknaden som vi har stora förhoppningar om och som först nu, på allvar har börjat komma igång. Nu har vi visat vår styrka på den danska marknaden och AssetFocus är den software man föredrar till Inventory - både vad angår hårdvara och mjukvara. Vi har den finansiella kapaciteten och de första avtalen med lokala förhandlare är i hamn, säger Sverigechefen för Inndevelop, Harry Lassen.

Kontrollerar alla datorer
Huvudprodukten heter Assetfocus, och den fungerar genom att kontrollera de anställdas datorer varje gång de loggar in maskinen och därefter utarbeta en översikt över hårdvara, mjukvara och filer. Programmet arbetar centralt, så det inte skall installeras på varje enskild pc.

På så sätt kan it-chefen till exempel se, hur många exemplar av Adobe Photoshop det finns, vilka datorer, som har mer än 256 megabytes minne, och om det någon stans gömmer sig tusentals suspekta MP3-filer. I så fall kan programmet fås att skicka en e-mail-varning till it-ansvarig.

AssetFocus levereras med marknadens största databas för igenkännande, som känner igen mer än 11.000 applikationer. Igenkännande av applikationer försiggår således genom att undersöka EXE-filer. Det är ett framgångssätt som BSA (Business Software Alliance) rekommenderar.
Andra producenter undersöker typiskt enbart registreringsdatabasen - och där hittar man sällan allt.

Lokala representanter i stället för egen försäljning
Strategin kallas växt genom förhandlare, där bl.a. AddPro har gjort ett mycket stort arbete. Priset börjar vid 15.000 svenska kronor för ett litet företag, medan ett mycket stort företag kan komma att betala upp till omkring 250.000 svenska kronor.

Enligt direktör Nicolai Kærgård satsar Inndevelop på att utmärka sig genom att leverera en produkt, som är två till tre gånger billigare. Det sker bl.a. genom att flytta en del av utvecklingen till Indien.

Se mer på www.inndevelop.com eller kontakta Harry Lassen på +45 43 903 908

IT