SEATTLE – Icelandairs nya destination!

Pressmeddelande mars 25, 2009 Tourism

Den 22 juli 2009 öppnar Icelandair upp sin nya linje till Seattle på USAs västkust. Linjen kommer att trafikeras 4 dagar i veckan, året om.Samtidigt inleder Icelandair ett samarbete med Alaska Airlines och kan således erbjuda vidare förbindelser till destinationer som t.ex. San Francisco, Las Vegas, Los Angeles, Vancouver och Calgary.

Månadag, onsdag, fredag och lördag är de dagar man kan flyga från Skandinavien till Seattle via Island, vars geografiska läge innebär att man redan är halvvägs till USA.

Ankomsten till Seattle är 16.45 lokal tid, vilket möjliggör vidare anslutning med Alaska Airlines. Tilläggas bör att Icelandair har den kortaste flygtiden till Seattle från Skandinavien.

Icelandair flyger med Boeing 757 på samtliga linjer vilket ger en stor flexibilitet. Detta flygplan är också mer ekonomiskt än de stora "wide body" som normalt trafikeras på direktlinjerna mellan Europa och Seattle.
Icelandairs flygflotta har genomgått en total renovering och uppgradering av samtliga kabiner under 2008 och i slutet av året blev den tredje kabinklassen introducerad, vilket gör att Icelandair idag har: Saga Class (business), Economy Comfort och Economy.

Icelandair utvecklas ständigt vilket resulterat i den nya destinationen Seattle och samarbetet med Alaska Airlines. Seattle och dess närområde har en stor skandinaviska befolkningsgrupp och den nya linjen är således ännu en möjlighet att komma till och från Europa.

Icelandair har varit i luften mer än 70 år och flyger idag till 25 destinationer i Nordamerika och Europa: New York, Boston, Minneapolis/St. Paul, Orlando och nu också Seattle i USA samt Toronto och Halifax i Kanada.
Icelandairs skandinaviska destinationer är Köpenhamn, Oslo, Bergen, Stavanger och Stockholm. Bolaget transporterar årligen ca 1,5 miljoner passagerare till, från och via Island med Keflavik som knutpunkt

Tourism