Sagem Sécurité och Psion Teklogix blir kompanjoner inom biometrin

Pressmeddelande oktober 31, 2007 IT

Psion Teklogix (LSE: PON), en global leverantör av lösningar för mobila datorer, trådlös datainsamling, bildhantering och RFID, och Sagem Sécurité, en ledare inom tillämpningar för biometri, tillkännagav ett avtal om kompanjonskap för utveckling av en biometrisk mobil datalösning: MorphoCheckTM. Detta system kommer att kunna verifiera ID-handlingar, inklusive elektroniska pass, ID-kort, körkort och många andra slags ID-handlingar.

MorphoCheckTM är en mobil, autonom, lätt multiterminal. Den kan skanna 2D-streckkoder på specifika dokument genom att läsa MRZ-bandet på pass och ID-kort via en OCR-läsare (Optical Character Recognition), och läser även elektroniska chips (med eller utan kontakt). Det elektroniska chippet blir en vanlig komponent i sådana handlingar för att läsa och matcha fingeravtryck. Det kan också skicka all denna information till en central fjärrserver.

"Vi är stolta över att samarbeta med Psion Teklogix. Genom att kombinera vårt kunnande inom biometriteknologi och deras expertis inom mobil datahantering kommer vi att kunna förse marknaden med de säkraste lösningarna för biometrisk mobil datahantering. Detta unika kompanjonskap visar våra synergier", sade Jean Paul Jainsky, Chairman and Chief Executive Officer, Sagem Sécurité.

"Biometrisk teknologi representerar framtiden för säkerhet och vi är glada att kunna arbeta med Sagem Sécurité, en global ledare inom utvecklingen av tillämpningar för biometri", sade Jacky Lecuivre, CEO, Psion Teklogix Inc. "Vi är glada att påbörja utvecklingen av en biometrisk mobil datasäkerhetslösning som kommer att hjälpa till att skydda våra kunder under kommande generationer.

Enligt International Biometric Group (IBG), bör siffrorna för statliga biometriska tillämpningar på världsmarknaden överskrida 1,9 miljarder dollar detta året. Under 2006 fick Sagem Sécurité priset "Frost and Sullivan best business strategy award" för sin affärsverksamhet "statliga lösningar", och ansågs vara ledande inom detta område.

Om Psion Teklogix

Psion Teklogix är en global leverantör för mobila datorer, trådlös datainsamling, bildsystem och RFID, designade för att förbättra effektiviteten och produktiviteten i affärerna hos ledande företag över hela världen. Med industrierfarenhet från mer än tre årtionden har Psion Teklogix kunder i mer än 80 länder, och 39 försäljnings- och supportkontor i 23 länder. Moderföretaget till Psion Teklogix, Psion PLC, är listat på London Stock Exchange (PON.L). I de nordiska länderna är Psion Teklogix representerat med kontor i Allerød, Fredericia, Göteborg och Stockholm. För vidare information, besök www.psionteklogix.com.

Om Sagem Sécurité

Sagem Sécuritéär ett högteknologiskt företag i SAFRAN-gruppen. Bland de ledande europeiska företagen som arbetar med säkerhetssystem är de aktiva inom fyra huvudområden: Biometrisystem, där de är världsledande inom fingeravtrycksbaserad biometri; säkra terminaler för accesskontroll, betalningar och spel; trafiksäkerhetsutrustning och system för smartkort.

Deras produkter och integrerade system används över hela världen. De ser till att garantera transportsäkerhet, data- och personlig säkerhet, och statligt försvar på högsta nivå. Genom SAFRAN-gruppen är Sagem Sécurité representerad på alla kontinenter. För mer information, se www.sagem-securite.com.

IT