Rena kläder och ren miljö med 15-gradigt tvättprogram

Pressmeddelande maj 12, 2010 Homes & Gardens

Gorenje lanserar tvättmaskiner med ”kalltvättsfunktion”, som tvättar kläderna rena även vid låga vattentemperaturer – vilket sparar energi och är bra för miljön. De nya maskinerna har dessutom ett särskilt rengöringsprogram, SterilTub, som håller maskinen ren och luktfri.

202 1

Att minska på mängden smuts-tvätt är inte det enklaste. Men snart kan du slå ett slag för miljön och vara snäll mot plånboken på ett annat sätt varje gång du tvättar dina kläder: genom att tvätta i kallvatten! Gorenje uppgraderar alla sina tvättmaskiner med ett 15-gradigt tvättprogram som med hjälp av ny teknik tvättar kläderna rena och samtidigt är miljövänligt, eftersom det förbrukar minimalt med el och ger minskade CO2-utsläpp.

Energiförbrukningen minskar med minst 60 procent. Denna procentsats gäller i de fall då maskinen måste värma upp vattnet till 15 grader, men som regel behövs inte det eftersom kranvattnet vanligen är omkring 15 grader, förklarar Frederic Viking, Marke-ting Manager på Gorenje Skandinavien A/S. Vi baserar detta på Teknologisk Instituts beräkningar, tillägger han.

Det som gör det tekniskt möjligt att få tvätten ren med ett tvättprogram som bara värmer vattnet till 15 grader är en ny, revolutionerande enzymtyp som utvecklats av Novozymes och som används i kalltvättmedlet. Denna nya typ av tvättmedel finns redan ute i butikshyllorna och är redo att användas så fort Gorenjes tvättmaskiner med kalltvättsfunktion kommer ut på marknaden i maj.

Rengör sig själv
Om man ofta tvättar kläder i temperaturer under 60 grader måste man då och då köra ett rengöringsprogram för att undvika att fett och smuts samlas i tvättrummans överdel och förhindra att lukten från detta sätter sig i plaggen. Normalt når nämligen inte vattnet ända upp till maskinens översta delar, vilket gör att bakterier med tiden kan ansamlas. Gorenje har löst detta genom att utveckla SterilTub, ett särskilt rengöringsprogram där maskinen fylls med extra mycket vatten och trum-hastigheten är högre än vid vanliga tvättprogram, vilket gör att vattnet rengör överallt i maskinen och dödar alla bakterier.

– Det här rengöringsprogrammet har utvecklats specifikt för våra maskiner och rengör med en vattentemperatur på 85 grader. Kombinationen högre hastighet och mer vatten gör att hela maskinen rengörs på djupet, säger Frederic Viking.

Rengöringsprogrammet behöver bara köras en gång i månaden eller efter 20 normala tvättar för att maskinen ska hålla sig ren och luktfri.

För mer information, besök www.gorenje.com

Homes & Gardens