Ny grytserie från Fiskars lockar till läcker gastronomi

Pressmeddelande september 19, 2006 Lifestyle

Alla "hemmakockar" känner till glädjen i att servera hela familjen eller en skara goda vänner en härlig middag. Men förutsättningen för en lyckad uppvisning i köket är bra utrustning, och därför presenterar Fiskars nu en ny serie grytor och pannor, som förenar stilren nordisk design med funktionalitet och hållbarhet.

Functionalform cookware2
Svenskarna har fått smak för god mat och mod att tänka nytt när det handlar om gastronomiska utmaningar i köket. Till det kreativa köket, som värdesätter spännande matlagning och professionell köksutrustning, lanserar Fiskars nu en ny, komplett uppsättning grytor och pannor i serien Functional Form.

Som namnet antyder förenar grytserien form och funktion i allt från en 1-literskastrull via en stor wokpanna till en gryta på hela 7 liter. Så oavsett om menyn består av raffinerade såser, möra biffar eller robusta soppor, gör Fiskars sitt för att garantera framgång i familjens kök.

Svart silikon och borstat stål i elegant förening
Med Fiskars nya grytserie är det enkelt att kasta sig in i den svåra kokkonsten utan att bli bränd bokstavligt talat. För alla grytor och pannor i den nya serien har halksäkra handtag i svart silikon som skyddar mot värmen.

Dessutom är handtagen gjutna helt utan kanter och skarvar så varken smuts eller fett fastnar. Det säkrar en hög kökshygien och ger ett stadigt, ergonomiskt grepp om kökskonsten.

Handtagens svarta silikon står i elegant kontrast mot grytornas yta i mattpolerat stål, i vacker samklang med den stilrena, nordiska designtraditionen. Designen döljer dessutom en så kallad ”sandwichbotten” i tre skikt som ger en optimal och jämn värmefördelning.

Professionell kokkonst
Bakom Fiskars nya grytserie Functional Form står designern Tobias Jacobsen, som har fört vidare Fiskars kända och kompromisslösa kvalitet i en enkel och modern design. Som barnbarn till den danska designikonen Arne Jacobsen är han uppvuxen med design och formgivning, vilket har inspirerat honom till att förena estetik och praktik.

Det betyder att Functional Form inte bara lockar till gastronomisk glädje i köket den blir också middagens medelpunkt när maten serveras och når höjder som förtjänar utmärkta recensioner.

Fakta om Fiskars nya grytserie:
Alla grytor och pannor i Fiskars Functional Form-serie är ytbehandlade med TeflonŽ Platinum Pro, som är ytterst hållbart och förhindrar att maten bränner fast.
Alla grytor och pannor i Functional Form-serien har en kraftig sandwichbotten i tre skikt av stål och aluminium på minst 5 mm. Botten ger en snabb och jämn värmefördelning.
Fiskars nya grytor och pannor är framställda i mattpolerat rostfritt stål, som står emot flottiga fingrar och smårispor.
Alla produkter i serien kan diskas i diskmaskin och tål ugnsvärme upp till 200 grader.
Fiskars grytserie kan användas till både gas, el och induktion.

Prisexempel:
Functional Forms grytor och pannor kostar från 275,- kr till 599,- kr.
3-liters gryta med lock 399,- kr, 7-liters gryta med lock 549,- kr, 26 cm sautépanna 599,- kr.

Ytterligare information:
Fiskars Brands Sverige AB, Produktchef Anna Runesson, tel: 0141-480 00, [email protected] eller www.fiskars.se

Fototext:
Fiskars presenterar nu en ny komplett uppsättning av grytor och pannor, som förenar stilren nordisk design med Fiskars kompromisslösa krav på kvalitet.

Svarta silikonhandtag går i elegant linje med grytseriens mattpolerade stål, som dessutom döljer en så kallad sandwichbotten för optimal värmefördelning.

Lifestyle