Nu blir det lättare att cykla i motvind

Pressmeddelande oktober 25, 2004 Motor & Transport

Ett nytt transportmedel kombinerat med cykelns lätta egenskaper och mopedens funktion.

En elcykel är inte en moped, utan en cykel, som fått monterat en kraftig, men liten och nästan ljudlös elmotor, som regleras med ett gashandtag. Pedalerna trampas runt i ett lugnt tempo och farten ökas då till cykelns maximala fart på 20-25 km/tim. Önskar man cykla fortare, måste man själv lägga ner energi och benkraft. Om pedalerna inte trampas runt, slutar motorn automatiskt att hjälpa till som den skall för att följa trafiklagen. Den kan jämföras med en moped, men det behövs ingen bensin, körkort eller någon trafikförsäkring och den för inget oväsen.

Det medföljande batteriet är underhållsfritt och sitter fastlåst på ramen. Laddningen sker enkelt genom att ansluta den medföljande laddaren i ett vanligt vägguttag som exempelvis sitter i carporten eller garaget. Men man kan också välja att ta av batteriet och ladda det på ett annat ställe. En uppladdning tar några timmar och räckvidden är 4 - 5 mil.

Elcyklar för alla behov
Användarna kan välja mellan tio olika smarta el-modeller med olika växelsystem ända upp till 24 växlar. Exempelvis finns det en robust shoppingcykel med lågt insteg och korg fram eller en minicykel till dem som vill ta med cykeln i baggageutrymmet. En trehjulig modell med en stor korg bak, passar utmärkt som budcykel eller till personer med funktionshinder.

Elcykeln är ett miljöriktigt transportmedel, som med sin elförbrukning på bara 20 öre per mil attraherar de flesta. Bilister som nu pendlar korta turer eller de som inte har enkel tillgång till de offentliga transportmedlen, äldre personer som har ett körbehov i lokalområdet. Alla som är glada för att cykla, men som ibland önskar sig hjälp i uppförbacken eller på långturen, kan då få en stor fördel av elcykeln och i kombination med behovet av motion samt/eller ren avkoppling.

Elcykeln, kommer från den engelska firman Powabyke, och har i sitt hemland redan nått stor framgång. Här hemma är det Powabyke Sverige, som via cykel och motorbutiker ska visa svenskarna, att en cykeltur i uppförbacken inte längre kräver medvind eller starka benmuskler.

Ytterligare information kan fås av Powabyke Sverige AB, telefon 042-15 38 40 eller via Internet: www.powabyke.se

Bildtext: Med en elcykel blir man inte trött, när det går uppför i backarna.
Bild: SHOPPER.pdf

Powabyke Sverige AB