Mammor kommer ut som sko designers

Pressmeddelande januari 28, 2008 Fashion

Slut med klämmande gummiband, skor som trillar av eller helt enkelt inte värmer!

FIL7092

Marknaden för mjuka skinnskor är för liten. Det menar Lotta Larsson (Malmö) och Mona Qaddoum (Århus). Därför designar de nu mjuka lammskinns skor till de små, som kan ses på fuzzies.dk

Små barnfötter är söta, men för det mesta är de nerklämda i ett par skor. Det ville Designer teamet, som själva är mammor till 1 respektive 2 barn, 3 barn i ålder 2-5 år, undvika.

Därför gick de in i den kreativa vrån och har nu designat en hel serie av skinnskor till barn i åldrarna 0 till 4 år.

-Skorna är gjorda av lammskinn, som är väldigt mjukt. Utöver mjukheten är det unika en insida i 100 procent bomull, samt en tunn gummisula inne i skon och en glid säker botten under skon. Den är både bekväm och varm, så barnen inte fryser om tårna.

Fria fötter i skorna

Idén fick Mona Qaddoum, då hon skulle köpa skor till hennes nu 3-årige son Noah. Det skulle vara skor där fötterna hade det så naturligt som möjligt.

- Barn tränar bäst musklerna i fötterna när de är barfota. När mitt barn ska ha skor på, föredrar jag därför att det inte stramar kring foten med ett gummiband. Kravet är att de är mjuka och anpassar sig, så mitt barn kan leka utan att vara störd av hårda sulor när han sitter på knä. Därför har vi med tiden investerat i många skinn inneskor, berättar Mona Qaddoum.

Men där var ett problem.

• - De skor, jag hittade i butikerna, är gjorda i ko skinn och är väldigt stela. Inneskorna är heller inte fodrade, så de är rätt kalla, speciellt om vintern, understryker Mona Qaddoum, som beslutade sig för att göra något åt problemet. Hun ville designa inneskor till barn i åldrarna 0 till 4 år. Och så blev det.

Sedan Fuzzies.dk startade för ca. ½ år sedan har mottagandet av skorna varit över all förväntan och mycket positiv respons från både butiker och kunder. Ja skorna har verkligen sålt slut, berättar designteamet i kör.

Fuzzies är representerad på CIFF kids Mässan på Bella Center den 7-10 februari, där vi kommer att presentera en ny spännande höstkollektion som innehåller många nya modeller till barn 0-7år. Så vi utökar vår målgrupp.

Dessutom visar vi också nya höst- och vinterskor till kräsna kunder.

Kännetecknet för vår design är att det är klassiskt, enkelt och stilrent.

Kontaktupplysningar

Vill du veta mer om den nya inneskon kontakta

Mona Qaddoum på mobil +45 40 40 40 15 eller

Lotta Larsson +46 707 533859

Läs mer om inneskon på fuzzies.dk.

Fashion