Längre och starkare ljus i ficklampor

Pressmeddelande mars 16, 2006 Lifestyle

Gerber ficklampor

2280048 tx3
Gerbers lampor har lysdioder och effektreglering. Lysdioderna förstärker ljuset så att man får mer effekt av vanliga batterier. Utan effektreglering försämras ljuseffekten successivt men Gerbers  lampor lyser lika starkt hela tiden.

En liten lampa (nyheten 0-4 High Beam) kan man alltid bära med sig på nyckelringen eller på jackan. Trots sin litenhet är ljusstrålen stark och har lång räckvidd. En kraftfull, kompakt och lätt ficklampa är användbar på många ställen i bilen, köket och ryggsäcken till exempel. För joggaren och skogsvandraren är en lätt och smidig pannlampa trygg att ha i skymningen.

Gerbers lampor har olika LED-klassning (Light Emitting Diodes), beroende på om ljusstyrkan räcker 10 meter eller 50. En ljusdiod förbrukar mindre elektrisk effekt och håller längre än en glödlampa. Den är liten och hållbar, klarar skakningar och olika temperaturer. (Ett annat exempel där ljusdioder används är LCD-skärmar.)

Gerber använder vanliga AA eller AAA-batterier i de flesta av sina lampor, i stället för de dyrare lithium-batterierna som är sämre ur miljösynpunkt.

Gerber är en del av Fiskars Brands och produkterna finns i fackhandeln.

Fiskars Brands Sverige AB
Box 34, 591 21 Motala