Island utsett av Lonely Planet till en av de tio bästa resedestinationerna under 2010

Pressmeddelande november 6, 2009 Tourism

Den globala reseguiden Lonely Planet har denna vecka lanserat sin bok med de bästa resmålen 2010. Boken har 17 olika listor och en utser Island till en av de destinationer som ger mest valuta för pengarna under 2010. Island har alltid ansetts vara ett utmärkt resemål men har aldrig tidigare förknippats med överkomliga priser

Island rankas som ett av de mest prisvärda resmålen under 2010 enligt Lonely Planets nya bok over de bästa resmålen under 2010. Boken som släpptes denna vecka är Lonely Planets femte årliga sammanställning av världens bästa resmål och upplevelser under nästkommande år. Reseguiden presenterar de tio bästa länderna, regionerna och städerna att besöka i ett antal olika kategorier, däribland mest prisvärda destinationer. För 2010 har Lonely Planets globala team utsett Island till ett av flera intressanta resmål under 2010.

Lonely Planet är världens största producent av böcker och digital media med fokus på reseguider. De har publicerat över 500 titlar i åtta olika språk och säljer årligen sex miljoner guideböcker såväl som TV program, en tidning, applikationer till mobiltelefoner och webbsidor.

Icelandair är ett stort och välkänt Isländskt flygbolag. De säger sig vara ”väldigt glada” att Lonely Planet rankar Island som ett av de mest prisvärda resealternativen under 2010. Island har under de senaste åren ansets vara ett väldigt dyrt resmål men en konsekvens av den finansiella krisen är att landet numera är mycket billigare för turister.

“Om du alltid har velat utforska detta magiska och mystiska land med dess vulkaner, glaciärer och bada i varma källor då år 2010 rätt år att göra det” skriver Lonely Planet guiden.

Lonely Planets utnämning är goda nyheter för alla som vill resa till Island. Icelandair hoppas att resandet till Island skall öka ytterligare nästa år. De flyger till och från Island och har 25 destinationer i Europa, USA och Kanada. Icelandair erbjuder säkra och påligtliga flygresor för alla som vill besöka landet av eld och is.

För information om Icelandair, deras tjänster och erbjudande och för att boka resor till Island eller resor hela vägen över Atlanten, besök www.icelandair.se.

Tourism