Flyttar 13.000 liter vatten i timmen

Pressmeddelande april 19, 2005 Agriculture

Nya undervattenspumpar från AL-KO tömmer utan problem den översvämmade källaren eller trädgårdsdammen och simbassängen

112198 m
Husägare med källare känner till risken för översvämning, när ett häftigt störtregn fyller kloakerna. Med en undervattenspump till hands kan det aldrig gå helt på tok, eftersom med den kan man undvika de allvarliga skador, som en översvämning ofta kan medföra. Undervattenspumpen kan emellertid också vara nyttig i andra och mindre dramatiska situationer, än när källaren flödar av vatten. Till exempel vid tömning av simbassängen. Men också det smutsiga vattnet från trädgårdsdammen eller att länsa för vatten vid t.ex. utgrävningar, klaras med en undervattenspump.

Hos AL-KO, som har gjort undervattenspumpar till ett specialområde, hittar man pumpar till alla ändamål i hus och trädgård. Typiskt för dessa pumpar från AL-KO är, att de är robusta, lätthanterliga och ger en hög verkningsgrad.

Pumpar till rent vatten
SUB-serien består av pumpar till rent vatten, som inte innehåller flytande partiklar större än 2-3 millimeter. Pumpen kräver inte konstant övervakning, i stället slår den flytande avbrytaren automatiskt till och från efter behov. Den kan emellertid också betjänas manuellt. Det vill säga att man tvingar flötet att koppla till och därmed reduceras vattendjupet till 10 millimeter. SUB-serien består av tre modeller med en kapacitet från 6.500 till 13.000 liter per timme.

...och till smutsigt vatten

Pumparna i DRAIN-serien är speciellt konstruerade till smutsigt vatten. Till exempel vattnet från trädgårdsdammen med flytande partiklar på upp till 30-35 millimeter. Här kan man också koppla till den flytande avbrytaren manuellt, och därmed blir vattendjupet endast 40 millimeter. De tre modellerna i DRAIN-serien har en kapacitet på 7.500 upp till 10.500 liter i timmen.

Alla AL-KOs pumpmodeller är försedda med en robust el-motor med lång livstid. Motorn kräver inget underhåll och är säkrad mot varmgång. Pumphuset är solitt, alldeles tätt och kan inte korrodera eftersom det är gjort av  specialmaterial.

Bildtext:
Med en AL-KO undervattenspump i huset är man bra garderad, om källaren blir översvämmad, och när simbassängen eller trädgårdsdammen skall tömmas.