Envis mamma uppfinner parkeringsplats för mobiltelefoner

Pressmeddelande maj 30, 2006 Business

En ny dansk uppfinning gör det möjligt att slippa röran pÅ köksbordet när mobilerna ska laddas. Mobil-pit är ett entreprenörsäventyr med tre gamla vänner och en envis mamma frÅn Århus i centrum.

En familj i Tranbjerg utanför Århus vågade språnget som entreprenörer med en till synes självklar uppfinning som råder bot på ett av vardagens irritationsmoment. De har uppfunnit en hållare för mobiltelefon och laddare, så att man slipper stökiga sladdar. Man sätter sin egen laddare och sladd i hållaren och parkerar den på fast plats i ett vägguttag.

Hunden gnagde på sladdarna
Det började med att familjefar Ib Kristoffersen sade upp hemmets fasta telefon, eftersom han tyckte att den blivit överflödig. Hans fru Nina Vincents fick motvilligt en mobiltelefon, vilket gjorde att det plötsligt fanns fyra mobiltelefoner, fyra laddare och en massa trassliga sladdar i kärnfamiljens villa. Hunden Pongo gnagde på sladdarna och det femåriga sladdbarnet ryckte ner telefonerna från hyllorna. Det hela blev för mycket för Nina.

”Jag blev bara så irriterad på de långa sladdarna från laddarna som flöt runt på märkliga ställen i huset”, säger hon. Hon funderade över olika lösningar och började med att göra pappmallar till hållare som skulle kunna få bukt med stöket. Med hennes bakgrund som kläddesigner var det inte svårt att få idéer, men Ib Kristoffersen var skeptisk.

Den måste ju redan vara uppfunnen
”Jag bad henne glömma alltihop. Jag var säker på att någon måste ha fått den idén för länge sedan. Det måste ju sitta folk på Nokia och Ericsson som är anställda för att uppfinna den typen av produkt”, säger Ib Kristoffersen. Men ingen hade kommit på den självklara idén, och en patentbyrå i Århus hittade inget patent på hållare till mobiltelefon och laddare.
När barndomsvännen och smeden Michael Ebbesen föll pladask för idén och tog itu med formgivningen, måste Ib Kristoffersen ge sig. Och så kunde entreprenörsäventyret ta sin början.

Tre år till startlinjen
Det dröjde inte länge innan exsvågern Henrik Syppli Sørensen bjöds in att delta som samarbetspartner.  De tre startade firman HMI-Trading ApS och har ägnat tre år åt förberedelser och att övervinna mängder av hinder. De tog fram ett enormt antal prototyper, 3D-skisser och ändringar innan Mobil-pit fick sin slutgiltiga form och kunde börja produceras.

Kan köpas i vår webbutik på www.Mobil-pit.se Cirkapriset är 59 SEK.

Se produktdemonstration och hämta bilder av Mobil-pit på www.mobil-pit.se.

Business