En ny enorm företagssökmotor tar upp striden med Yahoo! och Google för B2B-sökningar.

Pressmeddelande november 1, 2005 IT

Just efter försäljningen av Skype.com för mer än $16 miljarder gör ett annat gigantiskt globalt internetprojekt detsamma med danskar som entreprenörer. Namnet på denna nya globala företagssökmotor är masterseek.com.

Bakom Masterseek finns nära sju år av arbete utfört av danska och internationella programmerare.

"Masterseeks unika funktion är den speciellt utvecklade crawlern som automatiskt sorterar bort irrelevanta privata webbsidor och samtidigt samlar in och indexerar relevanta företagswebbsidor snabbt och mångfacetterat. Detta inbegriper företagsprofiler, nyheter samt kontakt- och produktinformation. Samtidigt indexeras företagsinformationen in i mer än 50000 företagskategorier på 21 språk.
Denna användbara företagsinformationen kombineras dessutom mer mer än 18000 dagliga affärsnyheter från Reuters", säger Rasmus Refer, Masterseek Corp.

Masterseek.com:s B2B-sökningar kommer också att vara en konkurrent för väletablerade kataloger, som Kompass, ThomasNet och Gula sidorna.

Precis som på Google kommer det att vara fullständigt gratis att söka på Masterseek.com till skillnad från kataloger som Kompass, som delvis betalas av användarna.

Den officiella globala lanseringen av Masterseek.com kommer att ske den 25:e november. Då kommer databasen att innehålla mer än 22 miljoner företagsuppgifter med mer än 250 miljoner indexerade webbsidor. Detta kommer att göra Masterseek.com till den största globala B2B-sökmotorn. Målet är att indexera 50 miljoner företagsuppgifter vilket motsvarar 90 % av alla registrerade företag med mer än två anställda.

IT