Eksklusivt interview med den verdensberømte tryllekunstner, David Copperfields producer og gode ven:

Pressmeddelande september 19, 2005 Culture

Manden bag David Copperfield

Davidcopperfield foto
I næste måned gæster verdens bedste tryllekunstner, David Copperfield, Danmark. Det er manden, som har været kæreste med Claudia Schiffer, optrådt for USA's præsident - på opfordring - og som får publikum til at forsvinde live. Vi bringer her et eksklusivt interview med Chris Kenner, Copperfields bedste ven, producer og koordinator gennem de sidste 15 år. Han fortæller, hvordan det er at arbejde for Copperfield, hvordan Copperfield er som menneske, og hvordan tryllenumrene bliver til.

For 15 år siden hyrede David Copperfield den dengang unge tryllekunstner og standupkomiker, Chris Kenner, til at udvikle et trick, hvor et baseball-kort til en værdi af 1 mio. dollars, skulle rives over i fire små stykker og - hokus pokus - samles igen. Det klarede Chris Kenner i overlegen stil - og lige siden har han været uundværlig for Copperfield.
Chris Kenner er 43 år og har mere eller mindre dedikeret sit liv til Copperfield. Han er tryllekunstnerens producer og højre hånd, som er med overalt, hvor David Copperfield er. Det gælder på turneerne, som kører stort set non stop året rundt, fordi Copperfield leverer 550-600 shows årligt. Og det gælder, når selv de vildeste ideer skal virkeliggøres. Som fx da David Copperfield meddelte, at hans næste nummer skulle være at genforene to mennesker, som har mistet kontakten og ikke set hinanden længe! I øvrigt noget af det, der venter publikum til oktober.
Kan du løfte sløret blot en anelse her - hvordan genforener han to mennesker?
- Det er et rigtigt godt lille trick. Han skaber en illusion. En tilskuer forsvinder simpelthen fra scenen sammen med Copperfield, genforenes med den tabte forbindelse, og så kommer de tilbage på scenen. Det er meget overbevisende. Undervejs kan publikum følge det hele.
Kan du sige noget om, hvordan han gør?
- Han rammer virkelig publikums hjerte med det nummer. Han rører dem. Og han elsker at tale med tilskuerne og hive dem op på scenen osv. Her er han i sit es, og han er overbevisende, fordi han selv nyder det.
Ifølge danske tryllekunstnere er David Copperfield en arbejdsnarkoman. Er han det?
- Ja. Han arbejder altid. Han er konstant i gang med et eller andet, der har med hans shows at gøre. Og han forsøger til stadighed at blive bedre, at forbedre det enkelte nummer lige en tand mere. Fx kan han melde ud, at i dag skal vi koncentrere os om en joke, som kan bruges i forbindelse med et bestemt trick på scenen. Og så arbejder alle mand på det, indtil den er der. Han er ekstremt struktureret og målrettet. Han ved, hvad han vil, og udgangspunktet er altid, at alt kan lade sig gøre. Det er også derfor, at det meget sjældent tager under et år at forberede og skabe et trick. De fleste tricks er adskillige år undervejs, fordi vi bare bliver ved, indtil det lykkes.

Hvordan er han at arbejde sammen med?
- Sjov! Han er altid sjov at være sammen med. Han er typen, som konstant laver practical jokes og vender tingene rundt, så de bliver sjove. Men han er også lynhurtig, og nogle gange kan det godt være svært at holde trit. Det er nok det sværeste ved at arbejde sammen med Copperfield - at følge hans tempo.
Kender du ham også privat?
- Det kan man vist roligt sige. Han er en af mine tætteste venner. Dengang jeg blev gift, var han min forlover. I og med at vi lever, som vi gør, med 550-600 shows rundt omkring i hele verden om året, så er vi næsten sammen altid. Grænsen mellem arbejde og privatliv udviskes. Så jo, han er en meget nær ven, som er meget omsorgsfuld over for mig.
Hvordan bliver de enkelte numre til - er du med til at komme med nye ideer?
- Samtlige ideer er Copperfields egne. Han har et væld af dem, så her har han ikke brug for mandskab til at supplere. Han kommer konstant med ideer. Men det, vi hyrer folk til, det er at virkeliggøre ideerne. Han går ikke på kompromis. Han bliver ved, til den er der!
Er Copperfields show og tricks stadig magi for dig efter 15 år?
- Ja, det er stadig magi. I den grad. Hvis mit arbejde var at sælge biler, så ville jeg i det lange løb savne fortryllelsen og kundernes begejstring. Her får jeg hver dag lejlighed til at se resultatet af mit arbejde. Hver eneste dag kan jeg kigge ud på publikum og se, at vi gjorde det! Det virker! Det er ubeskriveligt tilfredsstillende at betragte mennesker, der morer sig og lader sig rive med. Det er jeg meget taknemmelig for, siger Chris ..... og tilføjer:
- Ellers havde jeg ikke været her i 15 år.

Den 14. og 15. oktober leverer David Copperfield tre shows i Danmark - som det eneste land i det sydlige Skandinavien. Billetter kan købes på hos Julius Biljettservice: www.juliusbiljettservice.se/ eller på tlf. tel. (0)775 700400.  Vil du vide mere: www.copperfield.dk