Dansk arkitektfirma nomineret til to af Sveriges førende arkitekturpriser

Pressmeddelande november 21, 2006 Business

Det danske arkitektfirma schmidt hammer lassen fortsætter med at få fornemme nomineringer for byggeriet af Halmstad Bibliotek. Denne gang er der tale om to Sveriges vigtigste priser. Byggeriet har allerede vundet Halmstad Kommunes Arki-tekturpris i anerkendelsen af, at bygningen har sat Halmstad på det arkitektoniske verdenskort.

Det idyllisk beliggende Halmstad Bibliotek, tegnet af det succesfulde arkitektfirma schmidt hammer lassen, er blevet nomineret til Kasper Salin prisen. Prisen er den mest prestigefyldte udmærkelse i svensk arkitektur. Nomineringen er endnu et be-vis på, at svenskerne har taget biblioteket og schmidt hammer lassens arkitektur til sig.

”Vi er stolte af at blive nomineret til denne fornemme pris. Det er jo anden gang svenskerne nominerer et byggeri fra schmidt hammer lassen. Sidste gang var i 2004 for biblioteket i Växjö, så vi krydser fingre,” siger Kim Holst Jensen, partner i schmidt hammer lassen. Han understreger, at det er flot af en mindre by som Halmstad at lave et så ambitiøst projekt, der i den grad har fanget omverdens op-mærksomhed.

Arkitektforbundet Sveriges Arkitekter uddeler hvert år Kasper Salin prisen til et svensk bygningsværk eller en gruppe af bygninger af høj arkitektonisk klasse. Pri-sen blev stiftet i 1962 på grundlag af en hvilende donation fra Stockholms stadsar-kitekt Kasper Salin (18561919).

Indstillet trods afslag fra den danske jury
Halmstad bibliotek er også gået videre til finalen om den svenske pris Forum AID Prize, til trods for at den danske jury fravalgte at nominere bygningen, men indstil-lede fem andre danske projekter.

schmidt hammer lassen havde indsendt Halmstad Bibliotek til nominering hos den danske jury, men blev fravalgt. Dagen efter afslaget fra den danske jury kontakte-de Forum AID imidlertid schmidt hammer lassen direkte og meddelte, at finalejury-en havde udpeget biblioteket til finalen. Det er helt usædvanligt, at juryen i Stock-holm underkender den nationale jury.

Forum AID Prisen, der gives for et skandinavisk byggeri i arkitektonisk særklasse, kan søges af skandinaviske arkitekter. En jury i hvert land udvælger fem projekter, som sendes til Forum AID i Stockholm, hvor en ikke-skandinavisk jury derefter ud-peger vinderne. Prisen uddeles i februar 2007

International succes
SHLs succes uden for Danmark har på kort tid bevirket, at de internationale mar-keder i dag udgør over halvdelen af virksomhedens omsætning. Så sent som i sid-ste uge vandt schmidt hammer lassen endnu et prestigefyldt udenlandsk byggeri, da de blev udvalgt til at bygge 12.000 m2 luksuslejligheder på havnekajen i den norske hovedstad Oslo.

Herhjemme er Schmidt hammer lassen mest kendt for udvidelsen af Det Kongelige Bibliotek (Den Sorte Diamant) i København, ARoS Kunstmuseum i Århus, DGI byen og Nykredits domicil i Købehavns havn. De seneste år har arkitektfirmaet konkurre-ret med de absolut største internationale arkitektnavne og har vundet en række internationale prestigeprojekter som Amazon Court i Prag, den nye bydel Chong-qing i Kina og senest Aberdeen Universitetsbibliotek i Skotland.

Fakta om byggeriet samt pressebilleder kan downloades fra vedlagte fakta-ark

Business