Besök Hitlers Berlin med Google Earth

Pressmeddelande mars 6, 2009 Tourism

Nu kan historieintresserade Google Earth-surfare resa bakåt i tiden – till nazisternas huvudstad Berlin.

Berlin SV

Tidningen Illustrerad Vetenskap Världens Historia erbjuder nu en ny form avhistorisk sightseeing i Europas storstäder. Det sker via tidningens hemsida och medhjälp av gratisprogrammet Google Earth.

Premiärturen går till Hitlers Berlin. Under åren 1933 till 1945 var den tyska metropolen centrum för nazisternas stormaktsdrömmar och i dag har staden gott om intressanta sevärdheter och historiska platser från förr.

Via en länk på hemsidan, www.varldenshistoria.se/earth, kan man ”hoppa” mellanolika historiska adresser, t.ex. Führerbunkern, Gestapos högkvarter och den kaserni vilken greve Claus Schenk von Stauffenberg planerade en kupp mot Hitler. Längshela stadsrundturen visas ett pop up-fönster med en liten beskrivning av varje stopp.

För den som vill besöka staden på riktigt finns på samma hemsida en stadskartamed förslag på historiska rundturer i staden. Det är bara att skriva ut kartan. Under kommande månader lägger Världens Historia ut fler guider på hemsidan,bl.a. till revolutionens Paris, Jack Uppskärarens London och Mozarts Wien.

STORSTADSGUIDEN är en digital variant av Världens Historias nya artikelserieom de mest spännande historiska utflyktsmålen i Europas storstäder.

Storstadsguiden finns på: www.varldenshistoria.se/earth

Illustrerad Vetenskap Världens Historiages ut av Bonnier Publications. Tidningenkommer ut 18 gånger per år och har i Sverige en upplaga på 55.000.

Marie Lemos

Kontaktperson på Illustrerad Vetenskap Världens Historia,