Millionstøtte til uddannelse af flere industriteknikere

Pressemeddelelse juli 5, 2018 Nordea-fonden støtter industritekniker.nu Samarbejde erhvervsskoler og virksomheder Supportteam Danmark Millionstøtte skal skaffe flere industriteknikere Nordea-fonden

Der er rigtig stor mangel på industriteknikere og værktøjsmagere, så 2 millioner kr. fra Nordea-fonden skal bruges til at øge kendskabet til industriteknikeruddannelsen. Planen er et meroptag på 50% over de næste tre år.

”Støtten fra Nordea-fonden kommer på et godt tidspunkt, og vil blive bruge brugt på et 3-årigt projekt, der har til formål at udbrede kendskabet til uddannelsen og ikke mindst få flere virksomheder til at melde sig ind i et supportteam,” siger Henning Dam, Uddannelses- og erhvervskonsulent ved Industritekniker.nu. Han fortsætter; ”Vi skal supplere branchens øvrige tiltag og understøtte regionale tiltag, så vi i fælleskab, når målsætningen om et årligt optag på 600 industriteknikere og 150 værktøjsmagere, hvilket er 50% over det aktuelle niveau.”

Kvindelige rollemodeller prioriteres

En af måderne hvorpå man vil få flere unge ind på uddannelsen er med et nyt tiltag, hvor et ambassadørkorps bestående af 12-15 unge lærlinge/nyuddannede industriteknikere, skal fortælle andre unge om uddannelsen. Der vil især være fokus på, at få 3-4 kvindelige rollemodeller. Alle rollemodeller vil blive brugt som trendsættere på de sociale medier. Et fast månedligt honorar skal fange netop de unge, der brænder for at være med i et nationalt projekt, der gør en forskel for metalindustrien.

Fremadrettet vil industritekniker.nu kunne intensivere besøg på skoler, efterskoler og uddannelsesmesser. Her kommer rollemodellerne naturligvis med ud, for det har vist sig at have den bedste effekt, når de fortæller om de avancerede maskiner, de anvender til drejning og fræsning af fremtidens maskiner og værktøj. Det er en uddannelse som bruger computerstyring og programmering, så de er med til at forme en højteknologisk produktion i Danmark.

Industrivirksomheder over hele landet søges

Henning Dam startede Industritekniker.nu i 2016 i Vejle, hvor han samlede det første supportteam bestående af lokale industrivirksomheder. Denne effektive model hvor industrivirksomheder samarbejder med kommuner og erhvervsskoler for at udbrede kendskabet til og optimere uddannelsen har allerede båret frugt i form af en øget tilgang til uddannelsen. Der er nu 8 supportteams i Danmark med over 100 medlemmer.

”Som sagt, vi skal bruge flere industrivirksomheder i hele landet, der kunne tænke sig at få kvalificeret arbejdskraft til deres produktion. De unge er stort set garanteret en praktikplads og et job efter endt uddannelse. Så det er en win-win for virksomhederne og for de unge,” siger Henning Dam, og tilføjer;

”Virksomhederne er meget velkomne til at tage kontakt til mig, hvis man vil vide mere om Supportteam Danmark.”

Nordea-fonden støtter initiativer, der styrker interessen for og prestigen ved at tage en erhvervsuddannelse.

”Flere unge skal inspireres til at dreje, bore og fræse i metal. Supportteam Danmark har sammen med folkeskoler og branchen fundet et effektivt greb, som nu kan få endnu flere til at få øjnene op for metalindustriens mange muligheder,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Rollemodeller
Rollemodeller skal ud og fortælle andre unge om computerstyring og de avancerede maskiner på industriteknikeruddannelsen. Foto: Torsten Frøstrup.
Hent | 2,44 MB | 2160 x 3840 | .jpg

Zip og hent alle filer