Jagten på de unge talenter

Pressemeddelelse februar 4, 2010 Kultur

Der er spændende nyt blod på tapetet, når 170 kunstnere samles på Copenhagen Art Fair d. 26.-28.februar. Det er 4. år udstillingen afholdes og med voksende tilslutning både fra kunstnere og publikum, trodser Copenhagen Art Fair finanskrisen og sætter kunsten i centrum i en weekend fuld af visuelle indtryk og kunstneriske events

Billie Bailey Taking it all in

Et Eldorado for kunstelskere
Gallerier, kunstindkøbere, kunstforeninger og andre kunstelskere har fundet vej til Copenhagen Art Fair, for her kan man få fat i kunsten, før priserne stiger. Udvalget er stort og spænder fra farvestrålende fabler til abstrakt kunst, fra keramiske værker til støbt bronze, og fra avanceret smykkekunst til avantgardistiske strikkede figurer. Mødet med kunstneren giver en ekstra dimension til den kunst, man tager med hjem og man har rig mulighed for at være først på banen, med at investere i et nyt talent.

Et kick at spotte nye
Der går sport i det for teamet bag Copenhagen Art Fair, når jagten på nye talenter går ind. ”Vi er altid på udkig efter nye spændende kunstnere og holder hvert år ti pladser åbne til kunstnere med stort potentiale.” siger kunstnerisk leder Lotte Nielsen ”Det giver en mere levende udstilling, hvor man som besøgende møder både de gode gamle kendinge og de uopdagede stjerner.”

Om udvælgelsen af nye kunstnere fortæller kurator Tina Kristensen ”Vi vil gerne vise mange forskellige udtryk og kunst indenfor forskellige medier, og det tager vi også med i beregningen, når vi går på opdagelse efter nyt blod. I år kan man for eksempel opleve strikkede figurer af den Portugisiske kunstner Bolota, Coco Electras og Billie Baileys eventyrlige fabler og Phuc Van Dangs grafiske værker og installationer.”

Hold øje med Coco
Coco Electra, der er født i 1977, er et af Copenhagen Art Fairs spændende nye navne. Hun beskriver en farvestrålende eventyrlig verden, hvor menneske og dyr smelter sammen. Figurerne, der har store blanke øjne, trækker på tegnefilmens æstetik, men de søde væsner giver hos Coco Electra udtryk for et bredere følelsesregister. Blikket er ofte tungt og melankolsk og synes at gemme på stor livserfaring. Coco Electra har i mange år arbejdet som tatovør og jobbet har ført hende mange steder i verden. De erfaringer hun har fra sit arbejde med nålen, har hun overført med pensel til lærredet. Farverne er mættede og figurerne står tydeligt frem med skarpe konturer. I sin kunst trækker Coco Electra også på sine erfaringer som enlig mor til sønnen Blaise. Hun tegner et billede af barnets magiske virkelighed og tager os med på en rejse ind i en fortryllet verden.

Fabulerende billeder
Et andet spændende nyt ansigt på Copenhagen Art Fair er Billie Bailey. Med udgangspunkt i barndommens fantastiske univers skaber hun fabulerende kunst. Hun har i mange år arbejdet fotorealistisk, men hendes kunst har taget en spændende drejning mod et mere ekspressivt udtryk. Hver gang hun står overfor lærredet, kæmper hun for at løsrive sig fra det tekniske og den stramme form man finder i fotorealismen. Det har givet udslag i et nyt udtryk, hvor hun leger med stregen. Hendes maleriske verden er fuldt af eventyr og som mor til to er der mange påvirkninger fra dagligdagen. Lejetøj og farvestrålende børnebøger sniger sig ind i Billie Baileys bevidsthed og bliver en del af grundlaget for hendes skildring af det universelle barn.

Få fingrene i den fabelagtige foyerkunst
Som noget nyt har Copenhagen Art Fair udvalgt ti interessante kunstnere til at udstille et værk i foyeren. Kunstnerne er udvalgt på grund af deres talent og store potentiale og alle værkerne er til salg. Købsproceduren er lidt anderledes end normal, der bliver nemlig først søndag eftermiddag udvalgt, hvem af de interesserede der får lov at tage kunsten med hjem. Værkernes pris er fastsat, så den alternative købeprocedure er ikke for at højne prisen, men for at finde den helt rigtige køber til de unikke værker. Bliv skrevet op til et foyerværk og se om du er blandt de heldige.

Hvad:Kunstmesse med 170 professionelle kunstnere, kunsthåndværkere samt gallerier fra hele landet.
Hvornår:26.-28. februar 2010, Fre.: 16.00-20.00, lør.: 10.00 -19.00, søn.: 10.00-18.00 (fernisering for inviterede - fredag fra kl. 14-16)
Hvor:Falconer Centret - Radisson SAS, Falkoner Allé 9, 2000 Frederiksberg
Entré:100 kr. (børn under 14 år gratis).