Ny undersøgelse: Bak ind i p-båsen og slip for skader

Pressemeddelelse november 29, 2017 Parkering Forbrug Bil Transport & Logistik Leasing Autobranche Økonomi Transport Auto Bilforsikring VINTER Biler Bilister Forsikring Privatøkonomi Forsikringsskader

En ny opgørelse af skader blandt 12.000 bilister fra leasingselskabet ALD Automotive viser, at risikoen for en p-skade falder betydeligt, hvis man bakker ind i parkeringsbåsen, når man ankommer, i stedet for at bakke ud, når man skal af sted. Ikke mindst om vinteren – med is og dug på ruderne – er det en god ide at bakke på plads, mens bilen er varm og udsynet optimalt.

Bak ind i p-båsen - især om vinteren
Bilister, der bakker ind i p-båsen, får langt færre skader, når de parkerer, viser en ny opgørelse fra leasingselskabet ALD Automotive. Især om vinteren er det en god ide at bakke ind ved ankomsten, når ruderne er fri for sne og dug, i stedet for at skulle bakke ud i en kold bil. Foto: GettyImages

Mange bilister oplever det som en risikabel manøvre at bakke ind i p-båsen, når de ankommer til en parkeringsplads. Men en ny opgørelse fra leasingselskabet ALD Automotive viser, at risikoen for en p-skade er langt mindre, når man bakker ind, end hvis man bakker ud. Efter at ALD for to år siden begyndte at instruere kunderne i baglæns parkering, er antallet af p-skader faldet med 35 procent. Det viser en gennemgang af skader blandt ALD’s 12.000 forsikringstagere.

- Når vi skal ud fra en parkeringsplads, har vi ofte travlt med at komme af sted. Her kan det hurtigt gå galt, når man kun har bagrude og spejle til at få øje på fodgængere, cyklister og andre bilister. Det er meget lettere at orientere sig gennem forruden, siger Birgitte Skaarup, der er forsikringschef i ALD Automotive.

Dug, sne og is øger risikoen
Problemet bliver endnu større om vinteren, hvor duggede og tilfrosne ruder i en kold bil forhindrer et optimalt udsyn. Derfor er det især nu, det er en god ide at bakke ind, mens bilen er varm.

- Når du ankommer til parkeringspladsen så udnyt, at bilens ruder og sidespejle som oftest er fri for dug, sne og is. Det besvær, du oplever ved at skulle bakke ind, er langt mindre, når bilen er varm, end hvis du skal bakke ud i en kold bil med dårligt udsyn, siger forsikringschef Birgitte Skaarup, ALD Automotive.

Øvelse gør mester
Statistikken viser også at træning i baglæns parkering giver resultater. Det oplevede ALD’s egne medarbejdere, der blev sendt på systematisk bakketræning på et køreteknisk anlæg. Resultatet er, at to tredjedele af medarbejdernes parkeringsskader er forsvundet. Derfor anbefaler Birgitte Skaarup også, at man selv øver sig i at bakke ind i p-båsen.

- Begynd med at finde et parkeringsområde med god plads og gå så i gang med at træne baglæns parkering. Helst inden de duggede ruder for alvor tager over, siger Birgitte Skaarup, ALD Automotive.

Havarikommissionen har tidligere fastslået, at bakning ud fra p-båse resulterer i mange ulykker med personskade og anbefaler derfor også, at man altid bakker ind i en p-bås og kører forlæns ud.

KOM GODT I GANG MED BAGLÆNS PARKERING:

• Træn baglæns parkering en dag hvor du har lidt ekstra tid. Start hvor der er nogle tomme pladser ved siden af hinanden, inden du prøver mellem andre biler.
  • Sænk evt. sidespejlene en anelse, så du bedre kan se de hvide striber og forenden af bilerne ved siden af.
  • Lad dig ikke stresse af andre bilister på p-pladsen når du bakker ind. De fleste forstår, at du er i gang med at spare dig selv og dine medtrafikanter for både skader og besvær.

Kilde: ALD Automotive

Bak ind i p-båsen - især om vinteren