Hvem skal vinde Dansk Landskabspris 2015?

Pressemeddelelse juni 29, 2015 Dansk Landskabspris Danske Landskabarkitekter

Indstillingerne til Dansk Landskabspris er i gang. I år er prisen temaløs for at hædre bæredygtige og helhedsorienterede landskabsarkitektoniske projekter. Prisen uddeles af Park- og Naturforvaltere, Danske Arkitektvirksomheder og Danske Landskabsarkitekter. Fristen for indstillinger til årets pris er 31. august.

DL15 01

Med Dansk Landskabspris 2015 ønsker de tre organisationer at sætte fokus på landskabsarkitekturens mangfoldighed og forvaltningen af landskabet, som den finder sted over hele landet. Derudover er målet at hædre landskabsarkitektoniske værker eller personer, hvis virke kan tjene som inspiration for den overordnede udvikling af landskabsfaget.

Bæredygtige og robuste projekter
Juryen efterspørger de bedste eksempler på nyere dansk landskabsarkitektur, planlægning og byrumsstrategier. Projekter, der fremhæver nutidig landskabsarkitektur eller aktive landskabsarkitekter, der på helhedsorienteret vis formår at navigere i krav om miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed - uden at give tab på robuste, mangfoldige og æstetiske løsninger.

I år er det syvende gang Park- og Naturforvaltere, Danske Arkitektvirksomheder og Danske Landskabsarkitekter uddeler Dansk Landsskabspris. Danske Landskabsarkitekter er sekretariat for Dansk Landskabspris 2015, og sekretariatsleder Lillan S. Thomsen uddyber juryens fokuspunkter, ”I 2015 ønsker juryen for Dansk Landskabspris at hædre projekter eller personer, der til fulde favner fagets alsidighed og mestrer de landskabsarkitektoniske kundskaber. Årets pris er bevidst temaløs, og vi søger projekter eller personer, der helhedsorienteret stræber mod at udvikle løsninger af høje æstetiske, funktionelle og oplevelsesrige kvaliteter. Derfor opfordrer vi alle, der ønsker at fremhæve et spændende og professionelt landskabsarkitektonisk projekt til at indstille projekter til Dansk Landskabspris 2015”.

Indstil via Facebook eller mail
For at få det bredest mulige udsnit af nomineringer er der to måder at indstille projekter på:

1: Via Facebookgruppen ”Dansk Landskabspris 2015”. På gruppens side kan alle foreslå projekter, de mener, fortjener juryens opmærksomhed. Forslag skal være opslået senest den 31. juli 2015. Projekterne behøver ikke at være realiseret. Derefter udvælger juryen de projekter, den mener bør indstilles, kontakter projektejer og opfordrer til at indstille projektet efter retningslinjerne under punkt 2.

2: Via mail. Man indsender en kort, motiveret indstilling til [email protected] mærket ”DL-15”. Skriv gerne 5-10 linjer og vedlæg et referenceblad samt tre fotos/illustrationer. Referencebladet skal indeholde navn, titel og årstal. Ved indstilling af projekter skal bygherre, rådgivere, udførende, volumen, arealer samt eventuel økonomi oplyses. Indstillingsfrist er den 31. august 2015.

Vinderprojektet belønnes med 50.000 kroner
Efter ansøgningsfristen vurderer juryen indstillingerne og nominerer tre projekter, der præsenteres ved den officielle prisoverrækkelse, der finder sted i januar 2016. Vinderprojektet bliver belønnet med 50.000 kroner, og de to øvrige nominerede forslag får hædrende omtale.

Prisjuryen består i 2015 af én repræsentant fra hver af de tre organisationer og to uvildige repræsentanter. Juryen består er

• Landskabsarkitekt MAA MDL Lisbeth Westergaard, LIW planning, repræsentant for DANSKE ARK
  • Landskabsarkitekt MDL Bo Holm-Nielsen, ZoffmannHolm Landskabsarkitekter, repræsentant for Danske Landskabsarkitekter
  • Landskabsarkitekt Steen Himmer, Gentofte Kommune, repræsentant for Park- og Naturforvaltere