Vi feirer 50 år med mesterlig design

Press release februar 8, 2010 Homes & Gardens

- Lansering av Arne Jacobsens AJ-lamper i nye farger fra hans fargepalett på Radisson Blu Royal Hotel i København

AJ 50 table lamp
Table lamp

Louis Poulsen feirer 50-årsjubileet for Arne Jacobsens ikoniske AJ-lamper med å lansere 5 nye farger basert på Jacobsens fargekonsept. Du kan se hver variant i 5 forskjellige rom på Radisson Blu Royal Hotel i København. Et levende monument over denne designarven.

Arne Jacobsen anses som en av de mest innflytelsesrike danske arkitektene og designerne i det 20. århundre. Navnet hans er synonymt med dansk modernisme, og hans sans for renhet og enkelhet er klart gjenkjennelig i alt han designet – fra hele bygninger, møbler, tilbehør og stoffer til lysarmaturer – i en imponerende karriere som strakk seg over 50 år.

Jacobsens konstruksjoner er en inspirerende leksjon i geometri, uttrykt i hans strømlinjeformede, elegante stil, fullkomne sans for proporsjoner, og intelligente samspill mellomlinjer, vinkler, sirkler og sylindre.  Han insisterte på at uvesentlige elementer ikke skulle være med, i et ønske om å skape visuell ro og harmoni. Når det gjelder farger, foretrakk Jacobsen myke toner og nyanser som ikke tiltrakk seg oppmerksomhet. Etter hans mening skulle aldri en gjenstands ytre på noen måte skille seg ut eller forstyrre opplevelsen. Han så faktisk interiør mye på samme måte som han så bygninger, med hele atmosfæren i rommet som en helhet.

AJ-serien med lamper er det perfekte uttrykket for Jacobsens puristiske tankesett. Den ble designet i 1960 for Radisson Blu Royal Hotel i København (da SAS Royal Hotel), og den asymmetriske, koniske formen på armaturhodet tegner tydelig konturene av lysets retning. Du kan med andre ord se for deg lyset selv før det slås på, fordi lysdesignen allerede er bygd inn i lampen. Armaturhodet er konstruert med en vippemekanisme og er utformet for å virke i plan med lampeholderen. Lysutstrålingen følger formen perfekt.

AJ-lampen er en favoritt blant både arkitekter og designentusiaster, og AJ-familien står i fokus for Louis Poulsens lansering sammen med Radisson Blu Royal Hotel, siden både lampene og hotellet feirer 50-årsjubileum i år. Og det gjør også Jacobsens stoler Svanen og Egget.

Fem nye fargenyanser fra Jacobsens fargeunivers

“I vår søken etter fargeinspirasjon, tok vi kontakt med Fritz Hansen, som lot oss få se noen eksempler på deres fargeskalaer fra Arne Jacobsen, sammen med noen gamle stoffprøver til stolene Svanen og Egget,” sier Claus Østergaard, International Marketing Manager hos Louis Poulsen.

“Jacobsen virket ikke å være altfor glad i sterke farger. Han brukte tekstiler som gardiner, som filtrerte dagslyset inn i rommet på en måte som gjorde at det generelle lyset ble mykere og roligere. Vi testet de fargene vi fikk fra Fritz Hansen, og valgte de 5 som passet best. Disse vil man enkelt kunne få til å harmonere i enhver innredning. Du kan se de samme fargene i mange av Jacobsens stoffer, og i akvarellene han malte på fritiden,” legger Østergaard til.

Sammen med Østergaard i dette lanseringskonseptet er Pia Knudsen, Business Area Manager for området Residential hos Louis Poulsen. Knudsen påpeker at Louis Poulsen “flere ganger forsøkte å framstille denne belysningsfamilien i forskjellige materialer og overflater, men vi har aldri blitt fornøyd. Vi har beholdt fargene svart, hvit og grafittgrå og den samme silkematte overflaten, som er så elegant. Blank ville ha blitt feil. Vi har gått gjennom utallige prosesser for å oppnå en så mild og diskret effekt for bord-, gulv- og veggversjonene av AJ-lampen.”

De 5 nye fargene er dempede nyanser, som har fått navn etter rom der de fra 1. mars 2010 vil være å se i Radisson Blu Royal Hotel i København. I hotellets 18. etasje blir de å finne i nyoppussede dobbeltrom og suiter som er utvalgt i henhold til hvilken farge som vil passe inn best. Hotellets gjester kan velge den fargen de helst foretrekker i rom 1805, 1806, 1808, 1809 eller 1810, og tilbringe natten i en stemning skapt av en designmessig mesterhjerne.

Det er også en annen interessant vinkling ved trekket med å feire 5 tiår med design

Den nye hotelldirektøren på Radisson Blu Royal, Roy Al Kappenberger, ble født i 18. etasje. Kappenberger er sønnen til den sveitsiske hotelldirektøren Alberto Kappenberger, som samarbeidet med Jacobsen under oppføringen av hotellet. Den nye direktøren husker at han løp rundt på hotellet som barn, i lærlingeuniform. Han husker også en lang rekke celebre gjester, fra medlemmer av kongefamilien og politiske tungvektere til filmberømtheter og rockestjerner, som alle har bodd på det som er kjent som verdens første designerhotell. "Jacobsen var en visjonær. Et geni som virkelig var forut for sin tid,” sier Kappenberger. Fra utformingen av selve hotellbygningen til den overveldende vindeltrappen og de berømte stolene Svanen og Egget, og til alle detaljene i interiøret, helt ned til skuffene, dørhåndtakene og det rustfrie stålbestikket, skapte Jacobsen en enhetlig merkevareopplevelse i 1960.

Han innførte en helt ny visuell uttrykksmåte for moderne design midt i århundret. Ved å gjøre dette, omdefinerte han datidens oppfatning av luksus. Fra overdådig, overlesset og pretensiøst til forsiktig eleganse.

Ifølge Kappenberger “satte Jacobsen et uutslettelig preg på vårt hotells design-DNA. For meg er det en absolutt nødvendighet å holde hans designarv levende." For dette formål er rom 606 det eneste av de 275 rommene som er holdt i original stand. Som et miniatyrmuseum, er det en hyllest til Jacobsens varige estetikk.

De nye AJ-lampene vil være tilgjengelige i 5 farger på i alt 5 rom som en feiring av 5 tiår med enestående enkelhet. Huset i et monument over Jacobsens framtidsvisjon: et 5-stjerners designmessig mesterverk. Dette er hotellgjestenes mulighet til å velge den tonen de er i lune til i et nytt ikon av genialitet fra minimalismens mester. I tidens farger.

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du kontakte:

Targetti Poulsen Norway AS
Lilleakerveien 2F
Tlf. 22502020
Att: Gjermund Tangen, Country Sales Manager (mobil 40404211)

Gjermund Tangen

Country Sales Manager