VENUS FRA VENCE

Press release mars 22, 2004 IT

En iøynefallende og innbydende "Venus fra Vence" lokker på forsiden av boken ”Paint Shop Pro 8 – legende let” leseren til å utforske kunsthåndverker Britt Sallingboes 5. databok. Den første: ”Kvinder Online” ble et springbrett til data og internett for mange kvinner, men denne poetiske boken tiltrekker både menn og kvinner med sin medrivende, sprudlende blanding av data, program og bilder i en skapende prosess. Slutt med kjedelige databøker som lærer menn å endre farge og form på Porschen og etterlater kvinner med spørsmålet: hva kan vi bruke det til?

LEKENDE LETTVINT
Britt Sallingboe bruker som kunsthåndverker PCen i det daglige designarbeidet og forstår å formidle sin glede ved å skape med PCen som hjelper, samtidig med at hun videregir en mengde anvendelige fakta. Språket er munnrett og engasjert. Målet med boken er at alle uansett kjønn, alder og forutsetninger skal ha mulighet for at leke seg med data. Med Britt Sallingboes hjelp er det lettvint å begå seg i det digitale mørkekammer, å lage vakre fotokollasjer, eksperimentere med farger og former, designe mønstre, klippe og lime, lage kollasjer og designe til hjemmet med tegne- og maleprogrammet Paint Shop Pro 8 programmet som kan like mye som Photoshop men koster en brøkdel. Paint Shop Pro 8 fra JASC brukes av 20 millioner mennesker verden over.

VAKRE BILDER OG BASAL VITEN
Paint Shop Pro 8 legende let er fylt med basal viten og forsynet med mange tegninger og skjermbilder samt rikt ill. med vakre s/h fotos fra inspirasjonsreiser i store deler av verden. Det er en bok til både til nybegynnere og profesjonelle. Velegnet også til ikke-engelskkyndige da engelske ord hele tiden oversettes til dansk og blir supplert av mange fotos, tegninger og bilder. Eksemplene er gode. Leseren føres ved hånden trinn for trinn gjennom mange spennende øvelser.

BARN OG VOKSNE FORTELLER
Boken er et digert verk på 320 sider i 4 deler, rikt illustrert. Forfatteren lar både barn og voksne undervisere og kunstnere fortelle og vise hvordan de blander kreativitet og teknikk. Den er et bra alternativ til tradisjonelle hefter som ikke går i dybden som denne boken men bare skisserer hva programmet kan.

ØVELSESBILDER OG GALLERI PÅ INTERNETT
På www.danmarksmindsteforlag.dk finnes øvelsesbilder til leksjonene og to Online-utstillinger med kollasjer utført i Paint Shop Pro.

Å VOKSE MED TREET
Matisse er forfatterens forbilde. Hans motto: Å vokse med treet er bokens fundament. Man fornemmer gjennom hele boken at forfatterens visjon har vært å skape en bok med en lekende, kunstnerisk innfallsvinkel fylt med utallige inspirerende eksempler.

LAST NED EN 30-DAGS DEMO
Har leseren ikke programmet Paint Shop Pro 8, kan han/hun laste ned 30-dagers versjon og prøve krefter med bokens 12 leksjoner.

PAINT SHOP PRO 8 LEGENDE LET
Forfatter: Britt Sallingboe
ISBN: 87-987261-2-9
Antall sider: 320. Rikt illustrert
Format: 19 x 25 cm

Les mer om boken her:
www.danmarksmindsteforlag.dk

Kan kjøpes hos:

Datajungelen AS,
Storgata 9,

Ute-Barbara Skjønberg,
3055 Krokstadelva,
Klik på: Bøker Skand. > Danske bøker

Wennergren-Cappelen AS
ØVRE VOLL GATE 15
Postboks 738 SENTRUM

TIDLIGERE BØKER
Britt Sallingboe har tidligere skrevet bøkene:
Form Farve Fantasi - om computere, kreativitet, kunst og kaos
(om Paint Shop Pro version 7).
Patchwork med Electric Quilt
Tekstildesign - fra det gamle Egypten til Cyberspace
Kvinder Online
Mal og Tryk på Tekstiler