Rent tøy på 15 grader

Press release mai 12, 2010 Homes & Gardens

Nå lanserer Gorenje vaskemaskiner med kaldvaskfunksjon og rengjøringsprogrammet SterilTub. Det betyr at du kan vaske tøyet rent på en miljøvennlig, lav temperatur, samtidig som du sparer penger og holder maskinen ren og luktfri.

202 1

Det kan være vanskelig å redusere bunkene av vasketøy. Til gjengjeld blir det snart mulig å redusere gradene når man vasker. Dermed sparer man strøm og tar hensyn til miljøet. Gorenje oppgraderer alle sine vaskemaskiner med 15 graders kaldvaskfunksjon, slik at maskinene kan vaske tøyet rent med lavere CO2-utslipp og dermed skåne miljøet.

– Man bruker minst 60 prosent mindre strøm. Minst, fordi vannet vanligvis varmes opp til 15 grader. Som oftest vil dette imidlertid ikke være nødvendig, da det kalde kranvannet allerede er 14–16 grader, fastslår marketing manager Frederic Viking i Gorenje Skandinavien A/S, og nevner at det er beregningene til det danske Teknologisk Institut som er benyttet ved test.

Årsaken til at det teknisk er mulig å vaske tøyet rent ved 15 grader, er Novozymes’ utvikling av nye, revolusjonerende enzymer, som brukes ved fremstilling av vaskemidler for kaldvask. De nye vaskemid-lene er allerede å få i butikkene, klare til bruk når
Gorenjes vaskemaskiner med kaldvaskfunksjon kommer ut på markedet i mai i år.

Rengjør seg selv
Når tøy vaskes ved under 60 grader, er det ofte nødvendig å kjøre et rengjøringsprogram for å unngå at fett og skitt hoper seg opp i toppen av vaskerommet, og at lukten smitter av på tøyet. Normalt når ikke vannet helt opp til toppen, der bakteriene setter seg. Men nå har Gorenje utviklet et eget rengjøringsprogram, SterilTub, som når helt opp, fordi maskinen tar inn ekstra mye vann og trommelen kjører på høyere hastig-het enn ved normal vask.

– Det er et rengjøringsprogram som er særlig utviklet for våre maskiner, og som rengjør ved 85 grader, forteller Frederic Viking. – Kombina-sjonen av høyere hastighet og mer vann gjør at rommet i maskinen kan gjøres helt rent.

Det er bare nødvendig å kjøre rengjøringsprogrammet en gang i måneden eller som hovedregel etter 20 omganger normalvask for å holde maskinen ren og luktfri.

Finn ut mer på www.gorenje.com

Subjects

Homes & Gardens