Nytt tverrfaglig utdanningsbygg skyter i været i Larvik - arkitektene er schmidt hammer lassen fra Danmark

Press release november 2, 2007 Multimedia

Med godt og vel 30 000 kvadratmeter og nesten 2 000 elever og lærere blir Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik en av Norges største videregående skoler. De danske arkitektene fra schmidt hammer lassen har tegnet et annerledes og moderne skolebygg. Grunnsteinsnedleggelsen som markerer igangsettingen av byggingen, finner sted i dag den 2. november.

Thor Heyerdahl fodbold

Den nye Thor Heyerdahl videregående skole blir en kompakt enhet der byggets etasjedekk anlegges forskjøvet som en 180 graders rotasjon rundt husets sentrale akse. I sentrum av bygget plasseres skolens sentrale torg: et møtested som blir det naturlige samlingspunktet for elevene på skolen.

Arkitekturen er skapt med tanke på å understøtte pedagogiske idealer om tverrfaglighet og fellesskap på skolen. Skolen har både servicefag og formidlingsfag, design- og håndverksfag samt allmennfag.

I dag ligger den eksisterende skolen spredt på tomten i bygninger uten internt forbindelse. Den nye Thor Heyerdahl videregående skole vil samle alle aktivitetene under ett og samme tak for å skape synergi, sammenheng og samhørighet. Blant annet er det lagt vekt på å skape områder i bygningen som gir mulighet for kunnskapsutveksling og uformelle møter mellom elevene på tvers av både studieretning og klassetrinn.

"Det er virkelig behov for nytenkning av de rammene vi skaper for våre unges skolegang. Tiden har løpt fra de uinspirerende gamle utdanningsinstitusjonene med endeløse gangarealer og fantasiforlatte, kvadratiske klasserom," sier John F. Lassen, partner i schmidt hammer lassen. Han fortsetter:

"Her i Larvik har ambisjonen vært å designe en skole der de fysiske rammene understøtter de pedagogiske idealene om tverrfaglighet og samtidig skaper et godt og levende studiemiljø. God arkitektur skal gjerne sette nye standarder og peke fremover."

I dag markeres igangsettingen av byggeprosjektet med en grunnsteinsnedleggelse på byggetomten. En seremoni der effekter som for eksempel dagens mynt, avis og opplysninger om arkitekt eller byggherre mures inn i byggets fundament som et vitnesbyrd om byggets historie.

Navnet Thor Heyerdahl videregående skole er en anerkjennelse av bysbarn, eventyrer og oppdagelsesreisende Thor Heyerdahl (1914-2002).

Fakta om Thor Heyerdahl videregående skole

Areal: 30 000 m2

Byggeår: 2007-2009

Konkurransetype: Internasjonal arkitektkonkurranse

Byggherre: Vestfold fylkeskommune

Om schmidt hammer lassen:

Schmidt hammer lassen er en internasjonal arkitektbedrift med arkitekt- og designoppdrag i Danmark, Norden, Europa, Midtøsten og Asia.

I Danmark er schmidt hammer lassen først og fremst kjent for utvidelsen av Det Kongelige Bibliotek - 'Den sorte diamant' i København, ARoS Aarhus Kunstmuseum, DGI-Byen i København og Grønlands Kulturhus i Nuuk.

Ytterligere informasjon:

Jonas Vadstrup Thomsen