Nå er det kinesernes tur til å bli kopiert

Press release mars 24, 2009 Homes & Gardens

Kineserne er kjent for å kopiere merkevarer, og det kjemper møbelbransjen kraftig mot. Nå tar den danske kurvmøbelfabrikken Sika-Horsnaes igjen, og gjør kineserne kunsten etter med en "kopi" av det olympiske stadion i Beijing, "Bird's nest". OL-stadionet har inspirert designerne fra Sika-Horsnaes og gitt navn til Olympia Birdnest.

9835ZS Sinope M&S 3

Olympia Birdnest innbyr til tett og hyggelig avslapping i hverandres armer for to som er glade i hverandre, mens det kinesiske stadionet har plass til omtrent 80 000 mennesker.  Olympia Birdnest er både et komfortabelt møbel og en flott skulptur til hjemmet - i en helt ny og moderne look med et unikt flettverk.

- Vi syns det olympiske stadionet er et så imponerende og flott byggverk at vi fikk lyst til å skape lignende kurvmøbler. Utfordringen har vært å oppnå et kompromiss mellom en stabil konstruksjon og et åpent flettverk som er like lett og luftig som det kinesiske fugleredet. Dette har vi lykkes med takket være moderne teknologi, sier Louise Andreasen, markedsføringssjef i Sika-Horsnaes, som hemmeligholder oppskriften på flettemetoden.

En kopi av kopien

Olympia Birdnest ble for første gang utstilt på messen Spoga i Köln i oktober, og kort tid senere hadde kineserne produsert en tro kopi av kopien, som ble utstilt på en messe i Det fjerne østen.

"Bird's nest" i Beijing dannet i sommer rammen rundt blant annet åpningsseremonien i de olympiske sommerlekene, og det tok omtrent fem år å oppføre bygningen. I motsetning har det kun tatt designerne fra Sika-Horsnaes noen få måneder å overføre designet til møbelkolleksjonen og finne opp en god konstruksjon for Olympia Birdnest.

Både en skulptur og et koselig møbel
Olympia Birdnest ligner mest på en moderne skulptur - akkurat som inspirasjonskilden. Den pryder hjemmet som et kunstverk, og er kunstferdig utformet som et av naturens fuglereder. Samtidig inviterer "fugleredet" til hyggelige stunder i tosomhet.

Med Olympia Birdnest kan du få den flotte, unike designen og stemningen fra stadionet i Beijing hjem i stuen eller på terrassen. Den komfortable Olympia Birdnest representerer en helt ny generasjon av kurvmøbler.

Olympia Birdnest er en del av møbelkolleksjonen IN-OUT fra Sika-Horsnaes. Ideen bak kolleksjonen er at møblene skal kunne brukes både ute på terrassen og innendørs. Den tidløse, stilrene utformingen og komforten gjør at møblene kan brukes både ute på terrassen eller i hagen, og innendørs. Møblene er håndlaget av materialet Hularoâ, som tåler all slags vær og er vedlikeholdsfritt og miljøvennlig. Hularoâ er en kunstfiber som holder seg pen ved at du ganske enkelt tørker av den med en fuktig klut.

Bildetekst:
Olympia Birdnest er inspirert av det olympiske stadionet i Beijing. Den kommer i fargene sort, hvitt og den nye, trendy sølvfargen.

Flere opplysninger:

Markedsføringssjef Louise Andreasen, Sika-Horsnaes, tlf. +45 66 15 42 24 eller e-post [email protected] se mer på www.sika-horsnaes.com

Fakta om Sika-Horsnaes
Sika-Horsnaes a/s er Danmarks eldste kurvmøbelfabrik. Sika-Horsnaes a/s er en fusjon mellom de to eldste produsentene av rottingmøbler i Skandinavia, SIKA MØBLER A/S, som ble stiftet i 1950, og HORSNÆS DESIGN A/S, som ble stiftet i 1940. Begge selskapene har spesialisert seg på produksjon og distribusjon av rotting- og kurvmøbler helt siden grunnleggelsen.

Subjects

Homes & Gardens