Island eksisterer fortsatt!

Press release oktober 17, 2008 Tourism

Manges blikk har helt naturlig vært rettet mod Island de siste ukene som følge av den situasjonen landet befinner seg i. Konsekvensen av den enorme omtalen Island har hatt i medier og blandt folk flest har gitt grobunn for misforståelser det er viktig å belyse.

Alle betalingskort virker
Alle betalingskort fungerer - også i pengeautomatene. Det vil si, at man kan betale med sine betalingskort i forretninger, på restauranter, hoteller osv. Man kan selvsagt også, som sagt, ta ut penger og bruke disse som betaling overalt.

Mange butikker og turist attraksjoner har i tillegg begynt å akseptere flere vestlige valutaer som Euro, Dollar osv.

Vekslingskursen
Kursen, som det forventes stabiliseres snart, har aldri vært mer fordelaktig for besøkende. Reykjavik har plutselig blitt en av Europas billigste hovedsteder.

Det er ikke mangel på handel og matvarer
Der har gått rykter om at det er matvaremangel og at Islendingene derfor hamstrer matvarer i stor skala. Dette er ikke riktig, det finnes godt med varer i hyllene. Butikker, supermarkeder, restauranter, barer, utfluktsselskaper, turist attraksjoner og hoteller er alle åpne og driver som normalt. Hverdagen, er ja som hverdager flest når det gjelder dette.

Icelandair
www.icelandair.no