Børnetøj med nostalgi

Press release januar 19, 2006 Lifestyle

Mor til fire fandt inspiration fra før 'verden gik af lave' og skabte det eksklusive tøjmærke Avra for Laura.

Stranden sommer 2006 003

Årets sommerkollektion fra Avra for Laura og Laurits Junior er eksklusivt børnetøj, som er inspireret af romantikken, den danske sommer, når den er bedst helt konkret stranden og lyset ved Tisvildeleje samt den meget skandinaviske blå ”tone”. Og så er der tillige lagt vægt på gode materialer og smukt design, men også på, at tøjet skal kunne holde til en god leg.

Det hele begyndte i 2002 på stuegulvet hjemme hos Karina Skovmand.
Jeg gik hjemme med mine små børn, og indimellem tog jeg mig tid til at sy lidt tøj til dem i den romantiske, skandinaviske stil, som jeg holder så meget af. Når vi så f.eks. tog til stranden, kom folk ofte hen og fortalte, at tøjet mindede dem om børnene på de gamle Skagens-malerier fra 1890 érne, hvor børnetøjet den gang virkeligt var romantisk. Så vidste jeg, at jeg havde ramt rigtigt, så det blev hurtigt til, at jeg tog imod ordrer og selv syede til folk, fortæller Karina.

Inspireret af succesen greb hun chancen og designede og syede en lille kollektion op på ca. 30-35 forskellige dele, som hun derefter besøgte en række omhyggeligt udvalgte børnetøjsforretninger med responsen var yderst positiv.

- Det var helt overvældende alle sagde ja, og så stod jeg der med en fuld ordrebog og fem måneder til at finde en systue og få lavet tingene. Det var en meget travl tid. Om morgenen lavede vi et par madpakker, som blev lagt på nederste hylde i køleskabet, så passede ungerne selv deres frokost, men de var jo omkring os hele tiden ih, hvor der er løbet mange små fødder hen over ryggen på mig, mens jeg lå på gulvet og tegnede mønstre i den periode, fortæller hun grinende.

Børnetøj som i ”de gode gamle dage”.
Min grundidé var at genskabe tøjstilen fra ”før verden gik af lave”. Dengang forstod man nemlig at producere romantisk og stilfuldt børnetøj med ”sjæl” endda i en meget høj kvalitet, fortæller Karina.

At gå 125 år tilbage i tiden for at hente inspiration til nyhedens børnetøj er blevet en succes. For det lille modefirma er i dag vokset til en international virksomhed. Og nu har også drengene fået deres eget mærke: Laurits Junior, som sammen med Avra for Laura-tøjet sælges i flere end 50 specielt udvalgte butikker i Danmark og Norge. Kollektionerne er nu på mere end 200 numre tilsammen, men det er stadig Karina, som designer det hele selv. Og børnene Kassander, Jacqueline, Victoria og Marvin er efterhånden blevet garvede fotomodeller, når tøjet skal præsenteres i katalogerne.

Gå-på-modet og inspirationen kommer ikke fra fremmede:
Jeg er autodidakt designer med en fortid som bl.a. Beauty-adviser for kosmetikfirmaet Estee Lauder. Bortset fra en universitetsgrad i spansk, har jeg ikke nogen formel uddannelse bag mig jeg røg lige ud i erhvervslivet efter min skolegang. Min far sagde altid: Tag de chancer, der byder sig. Hvis du vælger en lang uddannelse, er det ikke sikkert, du får den brugt. Gør noget selv. Gør du noget, sker der noget, slutter Karina.

Avra for Laura og Laurits Junior findes i størrelserne 1-10 år alt efter model.

Yderligere info fås hos Avra for Laura/Laurits Junior på Tlf. +45 48 70 20 02 eller via www.avraforlaura.com

Billedtekster

1. Veninder på rad og række, sol, vand og bare tæer på stranden. Avra for Laura er eksklusivt børnetøj med inspiration fra før verden gik af lave.

2. Tøjet fra Laurits Junior kan holde til, at drenge få lov at udfolde sig som drenge, uden at der er gået på kompromis med hverken kvalitet eller gode detaljer. Her t-shirt i bomuld og lycra til ca. 249 kr. og kaffebrun denimbuks til ca. 399 kr. med gode lommer til alt det spændende, der er at finde på stranden.

3. Kølig hør til varme dage. Skjorten i hør og bomuld med nougatfarvede striber på sandfarvet bund koster 349 kr. Hertil kaffebrune shorts i denim og bomuld til ca. 325 kr. Alt fra Laurits Junior.

4. Strand, sommer og sødme. Den turkis og flødefarvede kjole i hør og bomuld pyntes af hæklede blonder og lukkes med en lille perleknap i nakken. Hertil mamelukker. Hele sættet koster ca. 599 kr. hos Avra for Laura.

5. Lille frøken Himmelblå. Den enkle og stilrene kjole med slå-om-effekt er i den reneste fine bomuld og koster ca. 499 kr. Den blå tone af skandinavisk sommer er gennemgående i Avra for Lauras kollektioner.

6. Sartrosa og flødefarvet stemning  fra stranden ved Tisvildeleje. Kjolen med slå-om-effekt og hæklede blonder er i hør og bomuld. Hertil mamelukker. Hele sættet koster ca. 599 kr. hos Avra for Laura.

Tlf. +45 48 70 20 02 oplyser om nærmeste forhandler.

Subjects

Lifestyle