Arena di Verona

Press release april 30, 2010 Lifestyle

Opplev en utendørs opera i et av de best bevarte amfier i Europa.

Nyt vakker klassisk opera under åpen himmel i den varme italienske sommerkvelden! Arena di Verona er et av de vakreste steder man kan oppleve en opera – du er garantert en opplevelse utenom det vanlige.

I 2010 er det forestillinger fra 18 juni til 29 august. Sommerens forestillinger 2010 som er den 88. operasesongen ved Arena de Verona, fremføres kjente operaer som Turandot, Aida, Madama Butterfly, Carmen og Il Trovatore.

Turandot ble Giacomo Puccinis siste verk. Librettoet er basert på en gammel saga som handler om den vakre prinsessen Turandot. Fra fjerne land kommer friere som ønsker å gifta sig med henne. For å få hennes hånd sier loven at de må svare rett på Turandots tre gåter. Besvares de feil skal frieren halshugges... Operaen hadde urpremiere i 1926.

Turandot - 18/6, 1/7, 16/7, 24/7, 30/7, 13/8 og 20/8
Opera i 3 akter av Giacomo Puccini. Libretto av Giuseppe Adami - Renato Simoni.

Aida av Giuseppe Verdi utspilles i Egypt på faraoenes tid, med ingredienser som klassisk trekantdrama og forbudt kjærlighet. Operaen kom senere å bli et symbol for frihet i Italia under fascistdiktaturets tid, og oppføres hver sommer i Verona. Operaen hadde urpremiere i Kairo i 1871.

Aida - 19/6, 25/6, 3/7, 8/7, 13/7, 18/7, 22/7, 25/7, 27/7, 31/7, 8/8, 10/8, 15/8, 17/8, 22/8, 26/8 og 29/8
Opera i 4 akter av Giuseppe Verdi. Libretto av Antonio Ghislanzoni.

Madama Butterfly av Giacomo Puccini er basert på en bok av John Luther Long, og handler om den tragiske kjærligheten mellom geishaen Cio-Cio-San, Madama Butterfly, og løytnanten Pinkerton. Puccini så den som teaterforestilling i London og ble inspirert til å musikksette den. Operaen hadde urpremiere  i1904.

Madama Butterfly - 26/6, 2/7, 9/7, 14/7, 17/7, 21/7, 28/7 og 6/8
Opera i 3 akter av Giacomo Puccini. Libretto av Giuseppe Giacosa - Luigi Illica.

Carmen av Georges Bizet er en av tidenes mest populære operaer. En rå historie om en kvinne, som setter sin personliga frihet før alt annet. Mannen som forelsker seg i henne får betale en høy pris, men til slutt er det Carmen selv som får betale den ultimate prisen. Operaen hadde urpremiere i 1875.

Carmen - 10/7, 15/7, 20/7, 23/7, 29/7, 12/8, 18/8, 21/8, 24/8 og 27/8
Opera i 4 akter av Georges Bizet. Libretto av Ludovic Halevy - Henri Meilhac

Il Trovatore av Giuseppe Verdi utspiller seg under borgerkrigen i 1400-tallets Spania og er fylt med sterke følelser, hevn og dramatikk. Operaen hadde urpremiere i Roma i 1853.

Il Trovatore - 7/8, 11/8, 14/8, 19/8, 25/8 og 28/8
Opera i 4 akter av Giuseppe Verdi. Libretto av Cammarano (og Bardare)

Reisefeber.no ble etablert i 1998 og er sammen med sine søsterselskaper det ledende Internettbaserte reisebyrået og reisearrangøren i Norge, Sverige og Danmark. Selskapet henvender seg i hovedsak til privatreisende og selger fremfor alt pakkereiser, flybilletter, hotell og evenementsbilletter. Reisefeber.no er den del av Travelocity-gruppen, et verdensledende reisebyrå på Internett.

Subjects

Lifestyle