Pyykki puhtaaksi jo 15 asteessa

Press release May 12, 2010 Homes & Gardens

Gorenje esittelee kylmäpesutoiminnon ja SterilTub-puhdistusohjelman. Uusilla ohjelmilla pyykin voi pestä ympäristöä ja rahaa säästäen matalassa lämpötilassa. Lisäksi kone pysyy puhtaana ja hajuttomana.

202 1

Pyykin määrää voi olla vaikea vähentää, mutta pian on mahdollista laskea pesulämpötilaa samalla kun säästää ympäristöä ja karsii sähkönkulutusta. Gorenje päivittää kaikkiin apesuohjelman. Ohjelmaa voi pitää ympäristöystävällisenä, sillä se synnyttää vähemmän hiilidioksidipäästöjä.

”Energiankulutus laskee vähintään 60 prosenttia. Joskus jopa enemmänkin, sillä ohjelma lämmittää veden 15 asteeseen, mutta useimmissa tapauksissa pesuvettä ei tarvitse lämmittää lainkaan, sillä vesijohtoverkosta tuleva vesi on jo noin 15-asteista”, kertoo Gorenje Skandinavien A/S:n markkinointijohtaja Frederic Viking. Viking kertoo, että kokeet perustuvat Tanskan Teknologisk Institutin laskelmiin.

Tekstiilien puhdistamisen 15 asteessa mahdollistavat Novozymesin kehittämät mullistavat entsyymit, joita kylmäpesuaineissa käytetään. Uudet pesuaineet ovat jo kaupoissa valmiina kotikäyttöön, kun Gorenjen kylmäpesuohjelmalla varustetut pesukoneet saapuvat markkinoille toukokuussa 2010.

Itsepuhdistustoiminto
Jos pesukoneessa käytetään paljon alle 60 asteen pesuohjelmia, puhdistusohjelmat ovat välttämättömiä. Ne estävät rasvan ja lian kerääntymisen koneeseen ja hajun tarttumisen pyykkiin. Normaalikäytössä kone ei täyty ääriään myöten vedellä, joten bakteerit pääsevät kiinnittymään koneen yläosaan. Gorenje on suunnitellut SterilTub-puhdistusohjelman, jossa kone täyttyy vedellä ja rumpu pyörii normaalia nopeammin.

“Puhdistusohjelma on kehitetty nimenomaan meidän koneillemme. Puhdistuslämpötila on 85 astetta. Nopea pyörimisliike ja veden määrä puhdistavat koneen tehokkaasti”, Frederic Viking sanoo.

Kone pysyy puhtaana ja hajuttomana, kun puhdistusohjelmaa käyttää kerran kuukaudessa tai 20 normaalipesun jälkeen.

Tarkat tiedot saa osoitteesta www.gorenje.com.

Subjects

Homes & Gardens