Yawa er sponsorbarn nummer 60.000 i BøRNEfonden

Pressemeddelelse januar 16, 2006 Humanitær

Yawa fra Togo er en glad pige. Hun har netop fået en sponsor i BØRNEfonden. Dermed er BØRNEfonden nået op på at hjælpe 60.000 sponsorbØrn, primært i Vestafrika. Yawas sponsor er Louise Davidsen fra Frederiksberg. Hun har valgt at få et sponsorbarn gennem BØRNEfonden, fordi hendes stØtte helt konkret hjælper Yawa til et bedre liv.

Boeflogo sort jpg
Louise Davidsens månedlige bidrag på 180 kroner sikrer Yawa skolegang, medicin og sundhedspleje. Bidraget hjælper også Yawas familie og skaber udvikling i lokalsamfundet. For 26-årige Louise Davidsen er det afgørende, at hendes bidrag går til konkret hjælp. Det er også vigtigt, at hun har mulighed for at følge Yawas liv og dermed se sin hjælp blive til virkelighed.

”Jeg har helt klart valgt BØRNEfonden, fordi det er en personlig og meget konkret måde at være velgørende på. Det er jo utroligt meget, man får for de penge, man giver som sponsor. Det bliver virkelig sat i perspektiv, når man kan se helt præcist, hvad man får for pengene i materialet fra BØRNEfonden. Lige så snart det handler om børn, har jeg et meget blødt punkt, og jeg glæder mig meget til at følge med i Yawas opvækst. Det er jo helt vildt, at der sidder et barn så mange tusinde kilometer væk, som jeg har kontakt til og kan hjælpe”.

Louise Davidsen er danser og har medvirket i blandt andet Cirkusrevyen, musicalen Den Eneste Ene og Jesus Christ Superstar. Flere af hendes venner har et sponsorbarn, og for Louise havde det længe bare været et spørgsmål om at ”få taget sig sammen” og sendt den folder ind, som hun havde taget på en café.

”Jeg har kendt til BØRNEfonden, siden jeg var lille og er blevet bevidst om, hvad BØRNEfonden arbejder med i de senere år. Det er en anderledes måde at støtte på, fordi man får en kontakt til barnet og på den måde investerer noget af sig selv i det. Det betyder meget for mig, at mit sponsorbarn får skolegang, for det er noget, der kommer til at præge deres samfund fremover. Hvis børnene ikke bliver uddannede, så er der jo heller ikke nogen til at tage over og skabe udvikling i fremtiden”.

Louise hjælper Yawa til en bedre fremtid
Seksårige Yawa bor med sin farmor i Togo. Hendes far er død, og hendes mor har forladt landsbyen. Yawas farmor dyrker majs, bønner og grønsager på et lille stykke ufrugtbar jord. Det er svært at skaffe tilstrækkelig og varieret kost, og den lille familie har brug for hjælp. På trods af de dårlige betingelser er Yawa en sund og glad pige. Med det månedlige bidrag fra sponsor Louise Davidsen kommer Yawa nu i skole, og hun og farmoderen sikres hjælp til bedre ernæring, sundhedspleje og medicin.

Flere får et sponsorbarn i BØRNEfonden
"Vi oplever i øjeblikket en meget stor interesse for at blive sponsor for et barn. Alene i løbet af 2005 fik vi 8.000 nye sponsorer,” siger Markedschef Knud Flensted-Jensen. ”Det viser, at danskerne gerne vil hjælpe fattige børn og familier til en bedre fremtid, og at der er stor tillid til BØRNEfondens arbejde. En tillid som vi er meget glade for”.

At være sponsor for et barn i BØRNEfonden
Det koster 180 kroner om måneden at være sponsor for et barn gennem BØRNEfonden. Som sponsor for et barn kan man følge med i sit sponsorbarns liv og den helt konkrete udvikling, bidraget går til. Sponsor får tilsendt et foto af sit sponsorbarn, oplysninger om barnet og barnets familie samt information om barnets lokalområde og land. Man kan følge med i sit sponsorbarns udvikling i en årlig rapport fra BØRNEfonden. Hvis man ønsker det, kan man skabe personlig kontakt ved at skrive med sit sponsorbarn.

BØRNEfonden hjælper nu 60.000 børn. De fleste bor i Vestafrika, i landene: Benin, Burkina Faso, Kap Verde, Mali og Togo, Gennem BØRNEfondens amerikanske samarbejdspartner, CCF, hjælpes desuden børn i Asien, Latinamerika og Afrika.

Humanitær