Wencon i Bogense udvider med værkstedskoncept

Pressemeddelelse februar 18, 2010 Erhverv

Wencon ApS i Bogense på Nordfyn, som udvikler og markedsfører epoxybaserede reparations produkter til marineindustrien, har brugt et ”stille” 2009 på at opbygge et stærkt værkstedskoncept, som betyder at kunderne kan få lavet holdbare reparationer i nogle af verdens vigtigste havne.

Wencon photo 1

Wencon, som primært er kendt for at levere epoxybaserede Repair Kits til nødreparationer ombord på verdens handelsflåde, har igennem 2009 arbejdet målrettet med at finde, uddanne og certificere marineorienterede værksteder verden rundt, til at udføre holdbare reparationer med epoxy.

Til dato er 12 værksteder certificeret, og allerede i marts måned tilføjes et værksted i Italien til listen. ”Vores mål er at have et certificeret værksted i alle de havne i verden, hvor vores kunder normalt får udført reparationer” udtaler Adm. Direktør John T. Nielsen.

Når man f.eks. vælger at reparere et søvandsfilter med Wencon får dette som udgangspunkt, og hvis det er udført korrekt, både sin oprindelige holdbarhed og funktionalitet tilbage og typisk til en tiendedel af den pris som et nyt søvandsfilter ville koste. Oftest vil resultatet endda blive bedre end nyt, idet epoxyen beskytter imod slidtage og galvanisk tæring. Yderligere spares der tid og kræfter på tilpasning af den nye reservedel idet den renoverede del blot monteres tilbage hvor den kom fra.

”Jeg vil næsten kalde det en firdobbelt win-win situation idet kunden sparer penge, værkstedet får noget arbejde, vi leverer produkterne og miljøet bliver sparet for al den CO2 som det ville koste at fremstille nyt” fortsætter John T. Nielsen.

Målet for 2010 er dels, at certificere yderligere 8 værksteder rundt i verden, og dels at få kunderne gjort opmærksom på de muligheder som nu findes.

”De fleste af værkstederne er kommet godt fra start og har fået nogle opgaver allerede, men vi og de kan gøre det meget bedre, for opgaverne findes i hobetal. Især i disse tider hvor der er ekstrem fokus på at holde udgifter til driften nede, tænker flere på at renovere i stedet for købe nye reservedele” slutter John T. Nielsen

Fakta:
Wencon blev grundlagt i 1984 og beskæftiger i dag 15 medarbejdere

Wencon har i dag værksteder følgende steder:
Grækenland, Piraeus
Polen, Szczecin
Bulgarien, Varna
Holland, Rotterdam
Norge, Ågotnes
Island, Hafnarfjördur
Tyskland, Hamborg
Spanien, San Roque (Algeciras)