Virksomhedskultur

Essentielt i projektledelse

Aktivkurser 1
Logo

Virksomhedskultur kan beskrives som en måde at forstå organisationen på. En virksomhedskultur defineres blandt andet af hvordan organisationen opfatter sig selv i forhold til omgivelserne, hvordan man relaterer til hinanden samt organisationens historie, teknologier etc.

Det kan være interessant at se på virksomhedskulturen, da denne kan give svar på betydningen af fælles værdier i organisationen. Kulturen udgør et filter, som påvirker de ansattes oplevelser af det, der sker i organisationen og kan vise hvorfor forskellige grupper i virksomheden handler som de gør. Det kan være utrolig givtig viden i alle henseender og især i arbejdet med projektledelse. Grundene til at projektlederen skal være opmærksom på virksomhedskulturen er mange. For det første skaber kultur sammenhæng og orden. Fælles værdier og normer giver medarbejdere en oplevelse af mening med det, de gør. Derudover kan kulturen forstærke organisationens muligheder for at realisere strategien. Det sker, når de ansatte tænker, handler g føler i overensstemmelse med en stærk virksomhedskultur. For det andet påvirker kultur betingelserne for effektivitet, idet medarbejderne vil opleve, at det betaler sig at følge spillereglerne. Kulturen påvirker derved både de formelle og uformelle regler.
For det tredje danner kultur et mønster for samarbejde og definerer parametre for samarbejdet. Det bestemmer ligeledes graden af fortrolighed mellem hierarkiske eller funktionsbestemte grænser.

Kultur spiller en afgørende rolle i flere sammenhænge. Eksempelvis i forhold til projektlederens rolle som forandringsagent vil det være en fordel at have kendskab til virksomhedskulturen og tage højde hvilke mekanismer i kulturen, som kan vanskeliggøre forandringer, og hvilke mekanismer, som kan lette forandringsprocessen. Særlig vigtigt er det at forstå kulturen ved større organisationsændringer.

Samlet set er virksomhedskultur en grundlæggende parameter, som projektlederen skal medtage i sine beslutninger og overvejelser. Fx når projektlederen udvælger projektdeltagere, vil det være relevant at have in mente hvilken type kultur, de kommer fra. Derudover spiller kultur også en afgørende rolle, når projektets produkt skal implementeres. Er der eksempelvis tale om et nyt økonomisystem, som skal implementeres i virksomheden, er det hensigtsmæssigt, at projektlederen kender kulturen og dermed de muligheder og begrænsninger, den indeholder.

Normalt betragtes virksomhedskulturen som et samlet hele. For et mere nuanceret billede af organisationen er det imidlertid vigtigt at være opmærksom på at den overordnede kulturelle profil, som regel er opdelt i en række subkulturer

En subkultur kan defineres som en gruppe af organisationens medlemmer, der jævnligt interagerer med hinanden, opfatter hinanden som en afgrænset enhed, har de samme problemer og jævnligt handler på basis af gruppens kollektive forståelser.

Et bud på, hvorfor subkulturer opstår, kan findes i teorier om gruppedynamik. Ifølge disse har individer en tilbøjelighed til at forme sammenhængende grupper, når de regelmæssigt interagerer. Dette afspejles i det faktum, at subkulturer ofte modsvarer organisationens struktur. Således består subkulturer ofte af medarbejdere med den samme funktion, i det samme team eller på samme hierarkiske niveau i organisationen.

Som det fremgår af ovenstående, er virksomhedskultur et dynamisk fænomen.

En virksomhedskultur eksisterer ikke kun i kraft af beslutninger fra ledelsesside om hvilke antagelser, værdier etc. der skal kendetegne deres organisation. Kulturen opstår i lige så høj grad "nedefra" med udgangspunkt i de mennesker, der netop udgør virksomheden. Hver enkelt medarbejder bidrager til den grundlæggende kultur, idet de alle kommer med hver deres syn på verden og har hver deres holdninger og meninger, der alle influerer på organisationens kultur.

Når en projektgruppe sammensættes, skal projektlederen derfor være bevidst om at, det ikke bare er personer fra forskellige afdelinger, der mødes, men at det kan være personer fra forskellige kulturer, der mødes. Som projektleder er det afgørende, at kultur elementet ikke negligeres, men tages alvorligt - ellers er der stor risiko for at de kulturelle forskelle udmunder i konflikter.

Probana Management tilbyder PLU-uddannelsen (Projektleder), som bl.a. behandler emnet Virksomhedskultur. PLU-uddannelsen har til formal både at give deltagerne viden og inspiration til avanceret projektledelse og en række værktøjer til at arbejde med projekter, både på intern og ekstern basis.

Du kan læse nærmere om kursusdage, emner og tidspunkter på følgende link: http://www.probana.com/plu.asp

Få mere information om Probanas andre uddannelser på: http://www.probana.com/

Erhverv