Virksomheder skal huske 30% reglen

Pressemeddelelse november 24, 2008 Erhverv

Den såkaldte 30% regel er en fleksibel pensionsmulighed for virksomhederne. Her kan enkeltmandsvirksomheder indbetale op til 30% af årets overskud på en ratepension og trække det fra i skat.

Svjch
Pensionschef Jørgen Bo Christensen

Ingen virksomheder tjener det samme år efter år.

Det har været udgangspunktet ved indførelsen af den såkaldte 30% regel, hver den selvstændige, der driver enkeltmandsvirksomhed, har mulighed for at indbetale op til 30% af årets overskud på en ratepension.

Det giver virksomheden og virksomhedsejeren frihed og fleksibilitet. For man spare mere op til pensionen i de år, hvor virksomheden tjener gode penge og mindre, når det går knap så godt. Virksomhederne kan fratrække indbetalingerne på fuldstændig normal vis, og dermed nedbringe overskuddet - og dermed også skatten - i de år, hvor overskuddet er stort.

Mellemskat ved udbetalinger

Men hvad så med udbetalingerne, når den tid kommer? Det spørgsmål har vi stillet til Sparekassen Sjællands pensionschef, Jørgen Bo Christensen, som fortæller:

- Når den erhvervsdrivende engang efter hans fyldte 60. år skal have udbetalt pengene fra sin pensionsordning, er indtægten typisk lavere. Det betyder, at skatteprocenten nedbringes til måske 40% eller 45%, medens man i de erhvervsaktive år har fratrukket helt op til 60% af indbetalingerne i skat. Så det er en ganske god investering, mener Jørgen Bo Christensen.

Lader overskuddet stå i virksomheden

Mange vælger også i stedet for at spare op på en ratepension, at lade overskuddet stå i virksomheden. Hvis man vælger den løsning, opnås en skattebesparelse her og nu, idet der kun skal betales en acontoskat på 25 %.

- Her skal man imidlertid være opmærksom på, at når så overskuddet senere hæves - f.eks. i forbindelse med generationsskifte - så falder hammeren. Så skal man nemlig beskattes af hele det hævede overskud, og i langt de fleste tilfælde betyder det at man kommer til at betale topskat af udbetalingerne med en beskatning på 60% eller mere, fastslår Jørgen Bo Christensen fra Sparekassen Sjælland, der således ikke kan anbefale denne løsning til enkeltmandsejede virksomheder.

Såfremt denne pressemeddelelse giver anledning til yderligere spørgsmål eller der ønskes knyttet yderligere kommentarer, kan pensionschef i Sparekassen Sjælland, Jørgen Bo Christensen, kontaktes på dir. tlf. 59 48 11 18 eller på mail [email protected]

Erhverv