Vigtig viden tabes på gulvet

Pressemeddelelse maj 8, 2008 Samfund

Hver fjerde patient oplever fejl under indlæggelsen, men patienternes erfaringer bruges ikke til noget. Det forringer sikkerheden i sundhedssystemet

I en ny undersøgelse fra Enheden for Brugerundersøgelser fremgår det, at hver fjerde patient, der har været indlagt på en somatisk afdeling, har oplevet fejl under indlæggelsen. Det fremgår også, at over halvdelen af de fejlramte patienter har opdaget fejlen selv. Dermed ligger patienterne inde med en vigtig viden om, hvordan fejl opstår, og det er en viden, som personalet ikke har mulighed for at tilegne sig. Derfor burde sygehusene bruge patienternes indsigt på området i arbejdet med at udvikle patientsikkerheden. Det sker desværre ikke i dag.
”Det handler ikke om, at vi skal dunke medarbejderne oven i hovedet med fejlrapporter fra patienterne. Det handler om, at patienternes viden bruges på en måde, så vi alle sammen bliver klogere på, hvordan vi indretter sundhedssektoren, så patientsikkerheden er i top,” siger Morten Freil, direktør i Danske Patienter.
Han understreger, at det er vigtigt at patienterne bliver inddraget i deres behandling og pleje, så de kan være med til at forhindre, at fejlene opstår. Konsekvenserne af fejl kan være store for patienterne: Ifølge undersøgelsen har ca. 800 af 2500 oplevet forlænget indlæggelse, genindlæggelse eller nedsat funktionsevne.
Undersøgelsens resultater tydeliggør behovet for, at patienter og pårørende får adgang til at indberette fejl og utilsigtede hændelser. Patienterne er blevet lovet denne adgang, men sundhedsministeren har valgt at udskyde forslaget, så det tidligst træder i kraft i 2010.
”Det haster med at give patienter og pårørende adgang til fejlindberetning. Vi skal derfor opfordre sundhedsministeren til at sætte turbo på processen. Og vi skal opfordre regionerne til at følge op på den aktuelle undersøgelse med konkret handling,” siger Morten Freil, som finder det positivt, at regionerne nu afdækker forholdene på patientsikkerhedsområdet.

Torben Lund, formand: 22 26 35 66
Morten Freil, direktør: 30 54 43 49

Danske Patienter repræsenterer følgende patientforeninger med til sammen flere end 730.000 medlemmer:
Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening,
Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser

Samfund