Videnscenter om ADHD

Pressemeddelelse august 31, 2009 Samfund

ADHD-foreningen etablere Videnscenter om ADHD

VIDENOMADHD.

De fleste mennesker ved efterhånden hvad ADHD betyder. Men det er de færreste, der ved, hvordan livet er for de ca. 160.000 børn og voksne, der har ADHD, og hvordan de liv kan gøres bedre. Det vil ADHD foreningen gøre noget ved.

Derfor etablerer foreningen Videnscenter om ADHD, ”videnomadhd”. Det sker, fordi både familier, der er berørt af ADHD og fagfolk efterspørger ny viden om handicappet og ønsker nye metoder i arbejdet med at afhjælpe lidelsen. Der findes ikke i Danmark et videnscenter om ADHD, der kan arbejde på tværs af fagområder og sektorer. Uden et centralt vidensmiljø, der kan sikre forskning og udvikling af ny viden om ADHD, øges risikoen for, at ADHD fortsat kan opfattes som en tilfældig diagnose, der sættes på uartige børn eller utilpassede voksne.

Målgrupper for videnomadhd.

Mange fagpersoner har indsigt i de vanskeligheder, børn, unge, voksne og familier med ADHD har. Den indsigt skal udvikles og udfordres vidensmæssigt og metodisk. De fagpersoner og faglige miljøer er målgruppen for centrets virksomhed. Mennesker, der er berørt af ADHD, efterspørger opdateret viden om ADHD. Og mere viden, forbedrer menneskers muligheder for at kunne mestre deres vanskeligheder og klare sig selv. Mennesker med ADHD er også målgruppe for videnscentrets virksomhed.

Opgaver.

Det er centrets opgave at have overblik over eksisterende national og international forskning om ADHD både indenfor det sundhedsmæssige område, men særligt indenfor områder, hvor der mangler forskning og opmærksomhed i Danmark, indenfor de pædagogiske, sociale, psykologiske og samfundsvidenskabelige områder. På sigt er det tanken at centret kan udvikle sig til en forskningsbaseret virksomhed i samarbejde med andre forskningsmiljøer i Danmark og internationalt. Videnomadhd skal afholde konferenser, udgive bøger og film, sikre videnspredning på skrift og via IT,  samarbejde nationalt og internationalt og medvirke til at sætte ADHD på dagsordenen.

Ledelse af videnscentret.

Videnomadhd ledes og inspireres af et ekspert-netværk, der er tværfagligt sammensat af beslutningstagere indenfor forskellige sektorer.

Per Hove Thomsen, professor i børne- og ungdomspsykiatri, Risskov, udtaler ” Det lyder fint med ideen om et videnscenter, der anvender internationale forskningserfaringer i sit arbejde- jeg deltager gerne i arbejdet med det.”

Social- og arbejdsmarkedsdirektør Knud Aarup, Randers kommune er også begejstret ” Det er et rigtigt godt initiativ. Jeg bakker det 100% op og vil gerne bringes i spil. Jeg har opfordret Socialchefforeningen til officielt at støtte initiativet.”

Marianne Geoffroy er formand for Dansk Selskab for neuropsykiatri og speciallæge i psykiatri. Også hun takker for invitation til at indgå som fagperson i videnomadhd, og stiller gerne op, hvis hun kan være til hjælp. Hun siger ” Det er et vigtigt initiativ!! Jeg har læst jeres papir J jeg vil opfordre jer til også at få Dansk Selskab for Psykiatri, som repræsenterer voksenpsykiaterne med”.

Jette Myglegaard, formand i ADHD foreningen udtaler ” ADHD foreningen har stort set siden sin start i 1982 arbejdet på at få etableret et videnscenter om ADHD i offentligt regi. Jeg er stolt af at lede en frivillig organisation, som nu kan samle alle de gode kræfter der er på ADHD området til at forestå vidensudvikling og –spredning. Der er tale om et unik partnerskab mellem de professionelle, der udfører arbejdet i regioner, kommuner og institutioner og så ADHD foreningen, der repræsenterer det civile samfund og brugerne”.

Lancering af videnscentret.

videnomadhd  lanceres af ADHD foreningens formand, Jette Myglegaard ved åbningen af ADHD foreningens nationale konference, der afholdes på Nyborg Strand, 3/9 kl. 10. Konferencen samler 800 deltagere, der under overskriften Livsfaser- årets konference om ADHD, ønsker ny viden og metoder i arbejdet med ADHD. Konferencen slutter 4/9 kl. 16.

Yderligere oplysninger hos

Jette Myglegaard, formand i ADHD-foreningen, mobil 20329901