Verdenssucces ved et tilfælde - designsucces gennem 30 år

Pressemeddelelse april 16, 2010 Erhverv

30 år efter den første Post-it® note klæbede til en korside i et sanghæfte er den en uundværlig del af ethvert kontorlandskab, og de selvklæbende huskesedler har netop høstet endnu en designpris for den helt nye Post-it® Index Highlighter pen.

Canary Yellow Note 654 x100

Det er svært at forestille sig en verden uden Post-it® Notes. En af de mest logiske opfindelser i verden medfører, at man kan sætte sine huskesedler fast på bordet, pc’en, eller som markør i en bog eller et blad uden at ødelægge siden.

Yderligere kan man ikke forestille sig, at 3M kæmpede for at finde en anvendelse for den specielle lim, der gør Post-it® så anvendelig og unik. Det var ikke desto mindre det, som var tilfældet i begyndelsen af 1970’erne, hvor en gruppe opfindere hos 3M skabte det produkt, som for altid har ændret vores måde at kommunikere på.

Dr. Spence Silver, der er forsker hos 3M, udviklede teknologien i 1968 i forbindelse med sine forsøg på at finde ud af, hvordan de forskellige former for acrylatlim, 3M bruger til mange af sine tapeprodukter, kunne forbedres. Ved et af de lykketræf, der finder sted inden for forskningens verden, fandt Silver noget, som var ganske anderledes end det, han egentlig var ude efter.

Limen, der ikke kunne lime
Det var en lim, der dannede små kugler med en diameter på størrelse med en papirfiber. Disse kugler ville ikke opløses, de kunne ikke smeltes, og de havde hver især en meget stor klæbeevne. Da de kun var i let kontakt med hinanden, sad de imidlertid ikke særlig godt fast, når de blev lagt bag på tape.

Silver vidste, at han havde opfundet en ny og meget usædvanlig lim. Udfordringen bestod nu i at finde ud af, hvad han skulle stille op med den. I de næste fem år afholdt Silver nogle seminarer, hvor han med stor entusiasme fortalte sine kolleger i 3M om den nye lim. For at de bedre kunne forstå mulighederne i den nye lim viste han prøver på den i sprayform og brugt på opslagstavler.

Efter et stykke tid fik Spence Silver en stærkt allieret i Geoff Nicholson og blot to dage efter at Nicholson var startet i sin nye stilling som produktudviklingschef, greb Silver chancen og præsenterede ham sin nye lim. Nicholson var overbevist om, at den kunne bruges og blev en af fortalerne for dens brug i produkter som fx opslagstavler i form af fliser og tape.

Art Fry og salmebogen
Den endelige produktniche blev imidlertid opfundet af Art Fry, som forskede i nye produkter, og som havde deltaget i et af Silvers seminarer, hvor han blev interesseret i den nye og mærkelige lim. Frys store nysgerrighed - og hang til praktiske løsninger - stammede fra hans barndom i Iowa, hvor han plejede at bruge resttræ til at bygge specielle slæder.

Mange kender historien om, hvordan Fry fandt på Post-it® konceptet, fordi han var irriteret over, at hans bogmærker af papir hele tiden faldt ud af hans salmebog. I et lyst øjeblik gik det op for ham, at Silvers lim ville være aldeles vidunderlig på et bogmærke. Det varede ikke længe, før man havde udviklet Post-it® Note konceptet sammen med papirtape og -etiketter, hvor Silvers lim også blev brugt.

Der var dog stadig skeptikere hos 3M, da man forsøgte at lancere det nye produkt. Medarbejdere i maskin- og produktionsafdelingen fortalte Fry, at Post-it® ville give anledning til betydelige vanskeligheder mht. afmåling og belægning, og at der ville være tale om et stort spild. Frys svar var typisk for en sand opfinder: ”Jamen det er jo godt at høre! Hvis det havde været nemt, kunne alle jo gøre det. Hvis det virkelig er så svært, som I siger, er 3M den virksomhed, der kan klare det.”

Genoplivning i 11. time
Og så var der selvfølgelig markedsundersøgelserne, som altid er vanskelige, når det drejer sig om revolutionerende, nye produkter. Hvem ville betale for et produkt, der synes at skulle konkurrere med helt gratis affaldspapir? På trods af de oprindelige ønsker om at standse hele projektet, lykkedes det Nicholson at overtale Joe Ramey, som var vicedirektør for divisionen, til at tage med til Richmond i Virginia og aflægge uanmeldte besøg for at se, om de kunne sælge produktet. Det kunne de, og projektet, som næsten var blevet slået ihjel, blev genoplivet.

Resultatet er velkendt. I 1981, et år efter introduktionen, blev Post-it® Notes udråbt som virksomhedens nye og bedste produkt. Post-it-serien er løbende blevet udvidet og findes i dag i mere end 30 farver, 25 størrelser og former.

Designsucces på 30. år
3M udvikler løbende nye produkter inden for Post-it kategorien og senest har Post-it® Index Highlighter pennen fået 2009 GOOD Design Award, fordi den kombinerer et ergonomisk fingergreb med lækker stil, som gør det let for dig at skrive, markere og finde, det, der er vigtigt – hurtigt, og så er den let at have med på farten. Det innovative design samler gode skriveredskaber i frække farver med den praktiske fordel ved at have index-markører lige ved hånden.

Fry, der nu er gået på pension, ser tilbage på de mange nye produkter - bl.a. Post-it® Z-Notes Dispenser og Post-it® Index faner - som er fulgt i kølvandet på den oprindelige Post-it® Note. ”Det er som at se sine børn vokse op og blive glade og succesrige,” siger han stolt.

Ghita Bilenberg, produktchef, 3M, 4348 0100

I mere end 100 år har mennesker over hele verden vendt sig mod 3M for at få produkter og ideer, der løser problemer og gør deres liv lettere og bedre. Med mere end 70.000 produkter, over 30 kerneteknologier og som førende i de største markeder på verdensplan, fortsætter 3M med at udvikle geniale løsninger, der møder dine varierende behov. Scotch, Post-it, Scotchgard, Thinsulate, Scotch-Brite, Filtrete, Command, Littmann og Nexcare er blandt 3M’s varemærker. Besøgwww.3m.com/dkfor yderligere information.

GOOD Design Award er en af verdens ældste og mest anerkendte designpriser. GOOD Design-programmet beviser, at design fører til nye svar i en række af den menneskelige aktivitets domæner, og den giver samtidig fingerpeg mod morgendagens livsstil til offentligheden, industrien og samfundet generelt. Læs mere på: www.g-mark.org/english/

Erhverv