Tysk statsgaranti bag dansk vindmølleprojekt

Pressemeddelelse maj 30, 2006 Økonomi

Dansk investeringsselskab lader tysk vindmølle kappe toppen af skatten for vellønnede danskere.

Mols naturenergi 2
Stadig flere danskere tjener en rigtig god løn. Og når den personlige indkomst hopper over på den gode side af 500.000 kroner om året, er det værd at overveje at investere. Men i hvad?

De fleste investorer lægger stor vægt på sikkerheden i de projekter, de engagerer sig i. Det er jo til at bære at tabe en hundredekroneseddel i lotto. Men det er ærgerligt at sende tusindvis af kroner ud at blæse i vinden. Og dog. Mols Naturenergi ApS udbyder netop nu et solidt investeringsprojekt, der har vinden som drivkraft og den tyske stat som garant for, at økonomien og det budgetterede renteafkast på 8,2 procent holder i hele projektets løbetid på 20 år.

Projektet drejer sig om en stor, velbygget vindmølle placeret nær byen Brambach cirka 10 kilometer nordvest for byen Dessau imellem Magdeburg og Leipzig i den tyske forbundsstat Sachsen. Møllen blev taget i brug i oktober 2003, og den har til nu produceret elektricitet i mængder, der til fulde lever op til det forventede.

Nettoopsparingen er 219.000 kroner, og der opnås et skattefradrag i 2006 på op til 274.000 kroner og et øjeblikkeligt likviditetsoverskud på 75.000 kroner.

Direktør og revisor Morten Krogh Jensen fortæller, at Mols Naturenergi har valgt at koncentrere sig om en allerede bygget og ibrugtaget mølle, fordi det er uhyre tidkrævende og kompliceret at opnå tilladelse til at opstille vindmøller i Tyskland.

- Den tyske stat er absolut positiv over for vindenergi, det ses blandt andet deraf, at staten garanterer en afregning per kiloWatt, der er næsten dobbelt så høj som det, der betales af energiselskaberne herhjemme. Men de tyske myndigheders sagsbehandling for opstilling af en vindmølle kan sagtens komme til at vare to eller måske tre år. Derfor har vi i Mols Naturenergi valgt at træde ind i et mølleprojekt, der allerede er i gang. Det er med til at holde startomkostningerne i projektet i bund, fordi andre allerede har klaret sagsbehandlingen, projekteringen og byggefasen for os, siger Morten Krogh Jensen og fortsætter:

- Samtidig overtager vi en mølle, der har bevist i praksis, hvad den kan producere, sådan at budgetterne for møllens indtjening er baseret på tal fra virkeligheden, ikke på beregninger. Endvidere har møllen overstået eventuelle tekniske børnesygdomme. Og en kun tre år gammel vindmølle bygget af et af verdens største virksomheder i energisektoren, General Electric, må absolut siges at have fremtiden for sig.

Det aktuelle investeringsprojekt består af 100 andele, som tegnes af op til ti kommanditister. Hver andel har en pålydende værdi af 65.000 kroner, og kommanditselskabet får således en stamkapital på 6.500.000 kroner. Ved køb af ti anparter påtager investor sig en personlig og begrænset hæftelse på 650.000 kroner. Projektet er 100 procent finansieret, og omkring 78 procent af den samlede finansiering er gennem en tysk bank sikret med fast rente, hvilket betyder en ekstra sikkerhed for investorerne.

Revisor og direktør Morten Krogh Jensen, Mols Naturenergi, siger, at mølleprojektet henvender sig til lønmodtagere og selvstændige med en personlig årlig indkomst på mindst 500.000 kroner i en ramme af ordnede økonomiske forhold og en passende positiv formue.

- Budgetterne for projektet tager udgangspunkt i, at investor udnytter hele fradraget i topskatten, hvor det økonomiske udbytte er maksimalt. Investor skal indbetale en del af sin skattebesparelse til selskabet, hvorved gælden nedbringes. Investors skattebesparelse minus indbetalingen til selskabet udgør 75.000 kroner, hvilket vil sige, at investor har et likviditetsoverskud i 2006 på 75.000 kroner. Penge, som man kan bruge, som man har lyst.

Omdrejningspunktet i projektet, vindmøllen, er af typen General Electric 1,5sl, en pitchreguleret mølle med tre vinger og en rotordiameter på 77 meter. Tårn- og navhøjden er 64,1 meter. Der findes 2800 møller af denne type over hele verden, og det er værd at bemærke, at General Electric hvert år investerer knap ti milliarder kroner i forskning i alternative energiformer, her under vindmølleenergi.

I 2005 producerede vindmøllen 2.190.000 kW svarende til en årspræstation i et gennemsnitligt vindår i henhold til Kähler-Häuser-indexet på 2.550.000 kW I budgetterne for projektet er fratrukket en sikkerhedsmargin på fem procent, således at den forventede produktion er 2.422.500 kW i henhold til indexet.

- Hvad enten man vælger at investere i aktier, erhvervsejendomme, boliger eller som her vindmøller må man påregne en risiko i en eller anden størrelse. Vi mener i Mols Naturenergi, at vi i dette projekt har indbygget så mange livremme og seler, at risikoen for den enkelte investor er noget nær i bund. Der er tale om en mølle af anerkendt fabrikat, og der er tale om en garanti fra den tyske stat, at den elektricitet, møllen producerer, afregnes til en fast, høj pris i op til tyve år. Selv om investeringsobjektet rent fysisk er placeret i Tyskland, er der rent skatteteknisk tale om en enkel konstruktion med ejerskab gennem et tysk KG, som svarer til et dansk K/S. Med det høje element af indbyggede sikkerheder bliver det svært at finde en tilsvarende investering, som giver et afkast på hele 8,2 procent, siger Morten Krogh Jensen.

Læs mere om Mols Naturenergi på www.molsnaturenergi.dk
Direktør og revisor Morten Krogh Jensen kan kontaktes på 96 52 05 55 og [email protected]

Billedtekst: Den tyske stat garanterer en betaling på 8,9 Eurocent per kiloWatt, møllen producerer. Det er dobbelt så meget, som energiselskaberne herhjemme afregner for vindmølleenergi. I budgetterne er afsat en Eurocent per produceret kW til vedligeholdelse og reparationer, men investorerne kan i fællesskab bestemme, at der i stedet og for det samme beløb tegnes en forsikring, så man fuldstændig slipper for uventede udgifter.