Tværkulturelle forandringsprocesser er komplekse at håndtere

Pressemeddelelse november 7, 2007 Erhverv

En nordisk undersøgelse blandt 130 HR direktører afslører, at det at håndtere tværkulturelle forandringsprocesser i den nordiske region er komplekst grundet kulturforskellene mellem vore lande

AS3 Companies har færdiggjort en større undersøgelse med deltagelse af mere end 130 HR direktører fra større virksomheder i Sverige, Finland, Norge og Danmark, om håndtering af forandringsprocesser og job transitioner, når de involverer mere end ét nordisk land - for eksempel i forbindelse med organisatoriske forandringer, fusioner, eller afskedigelser. Konklusionerne er udgivet i en ny bog af AS3 Companies.

I mange henseender fremstår det som om, at der er tætte bånd mellem de nordiske lande, hvad enten det drejer sig om vores kulturelle eller organisatoriske arv, eller det grundlag vores samfund er opbygget på. På trods af det er konklusionerne fra undersøgelsen tydelige:

• Der er forskel på, hvordan forandringsprocesser håndteres i de nordiske lande
  • Interkulturelle forandringsprocesser er komplekse at håndtere

Derfor er det især vigtigt at identificere, hvilke forskelle der er, og hvordan man kan håndtere dem. Af undersøgelsen fremgår det, at de områder som typisk er årsag til barrierer og forskelligheder er:

• Kultur
  • Ledelse
  • Lovgivning

Derudover ser det ud til, at en koncern HR strategi kan give retningslinier, som hjælper til at opnå klarhed og konsistens omkring de større forskelle. Herudover er det tydeligt, at kommunikation er et yderst vigtigt redskab til at håndtere forskellene.

Ønsker du at vide mere om undersøgelsen og resultaterne heraf, fra den nye bog "Nordic Bonds & Barriers - a book about job transitions in the Nordic region", er du meget velkommen til at kontakte din lokale AS3 afdeling for yderligere information.

De bedste hilsner

AS3 Companies