Trawlfiskeri skal forbydes

Pressemeddelelse november 22, 2007 Natur

Den 8/12 2007 er International Klimadag og der vil Levende Hav demonstrere i København mod trawl og energifråds. Med udgangspunkt i FN's seneste klimarapporter, og de klimakatastrofer verden står lige overfor kræver Landsforeningen Levende Havs formand fhv. fiskeskipper at al trawlfiskeri forbydes inden der er gået 10 år.

Levende Havs formand, Knud Andersen opfordrer alle til at bruge lørdag den 8. december i demonstration på Kgs. Nytorv. Mød op ved ankret på Nyhavn kl. 13.00 og hør talere og se udstillinger og gå med i en klimademonstration syv gange rundt om Kgs. Nytorvs midte.

Proklamation!Indfør forbud med al brug af bundslæbende redskaber bortset fra traditionelt snurrevod.

Det må nu stå klart for alle, at det er at spille hasard med såvel nære som fjerne efterkommeres liv ikke at gøre det yderste for drastisk og omgående at reducere energiforbruget i alle brancher. Noget der kan sammenlignes med folkemord!

Landsforeningen Levende Hav beskæftiger sig med havmiljø, udvikling og fiskeri. Det er helt oplagt, at dansk og europæisk fiskeri måske lettere end andre brancher relativt nemt kan halvere energiforbruget i en omstillingsproces, der ikke behøver at tage mere end 10 år.

Det er særlig oplagt, når det gælder trawlfiskeri efter arter, som lever på havbunden. Fisken kan fiskes med passive redskaber, hvor fisk eller hummere selv bevæger sig til redskabet. Det vil sige fiskeri med garn, krog, ruse eller tejne, samt traditionelt dansk snurrevodsfiskeri. Dette bygger vi bl.a. på analyser foretaget af Mikkel Thrane, Ålborg Universitet.

Levende Hav forlanger, at igangværende nybyggerier af trawlere omgående stoppes, at Folketinget inden for et år har vedtaget en 10-årsplan for afvikling af alt fiskeri med bundtrawl og i forbindelse hermed en støtteplan for berørte fiskere, så de får mulighed for at komme igennem en sådan proces på en menneskeligt værdig og økonomisk forsvarlig måde.

Landsforeningen Levende Hav vil gøre opfyldelsen af dette krav til en prøve på den nye regerings ægte vilje til på ansvarlig vis at møde vor del af Verdens problemer i forbindelse med udledning af drivhusgasser.

Natur