Top restauranter satser på vegetarmenuer

Pressemeddelelse september 11, 2009 Mad & Vin

De fineste restauranter sætter vegetarmad på menuerne, og kunderne spiser det med velbehag. Grøntsager og frugt har nemlig vundet terræn på befolkningens kolonariske landkort.

154 1

Vegetarmad er ikke længere kun for vegetarer, og man skal ikke i en alternativ sidegaderestaurant for at få et vegetarmåltid. Velansete toprestauranter byder nu på en hel vegetarmenu.

”Frugt og grønt har fået et godt image, blandt andet på grund af kampagner som ’seks om dagen”. Det er lækkert med grøntsager, og forbrugernes efterspørgsel er stigende. Det handler om, at sundhed og velsmag mødes, og det er et hit hos forbrugerne,” siger Trine Krebs fra Frugtformidlingen.

Den øgede efterspørgsel har fået kokkene til at tage udfordringen op og givet grøntsagerne hovedrollen i måltidet. Det betyder, at smagsoplevelsen med grøntsagerne sagtens kan konkurrere med smagsoplevelsen af kød. Mange af de dygtigste kokke skaber udsøgte vegetarretter.

”Vi lever i en tid, hvor kokkene gerne vil vise, hvad de kan. Grøntsagsudvalget er enormt, og der er så mange muligheder for at skabe nye teksturer og visuelle udtryk. Når man tilbereder kød, er mulighederne trods alt begrænsede, man smider jo fx ikke lige bøffen i saftpresseren eller blenderen,” siger kokken Claus Meyer, der også spår grøntsagerne en lys fremtid, som hovedrolleindehaver på vores tallerkener.

”Men derudover tror jeg også, at folk tænker mere og mere på bæredygtighed, og der må vi jo konstatere, at det er i planetens interesse, at vi får mere energi fra det vegetabilske område og mindre fra kød. Det er voldsomt uøkonomisk at lade grøntsagerne passere gennem dyrene i stedet for at spise dem selv,” siger Claus Meyer.

Går man efter en hyggelig og lang aften i byen med mad og vin, så kan det godt betale sig at vælge vegetarmenuen.

”Grøntsager ligger ikke så tungt i maven, så man kan spise mere. Det betyder, at man kan sidde længere over måltidet og smage mange forskellige retter, uden at gå kold,” siger Claus Meyer.

Mad & Vin