Tilbud om beskyttelse og uddannelse til ofre for menneskehandel

Pressemeddelelse april 28, 2008 Samfund

Ny privat organisation vil give udenlandske sexslaver mulighed for at få en sikker fremtid uden for prostitution. Initiativtagerne til organisationen vil ikke acceptere den måde det danske samfund behandler de ulykkelige kvinder på.

Logo safeandalive

Når et offer for menneskehandel kommer i kontakt med de danske myndigheder går der maksimum 100 dage før offeret bliver sendt tilbage til sit hjemland. Her har personen som regel intet at vende tilbage til. Ofret ender som oftest igen i kløerne på sine bagmænd, og kan derfor kun se frem til en fortsat tilværelse som sexslave i enten hjemlandet eller i et andet vestligt land.

Det er uholdbart og uacceptabelt for et demokrati som det danske at være medvirkende til. Men da der i øjeblikket ikke er politisk flertal i Folketinget til at ændre på disse forhold, har Aktive Kvinder i Danmark sat sig i spidsen for et initiativ, der kan rette op på dette misforhold. Initiativet er døbt SAFE AND ALIVE.

SAFE AND ALIVE er en humanitær, almengørende organisation, der tilbyder ofre for menneskehandel beskyttelse samt tilbud og mulighed for en tilværelse uden for tvangsprostitution. Det er SAFE AND ALIVE's målsætning at oprette og drive "safehouses", hvor ofrene vil blive tilbudt akut medicinsk, psykologisk, social og juridisk hjælp. Yderligere vil SAFE AND ALIVE tilbyde ofrene en målrettet, personlig handlingsplan, som kan skabe basis for en normal tilværelse enten her i Danmark eller i ofrets hjemland. SAFE AND ALIVE samarbejder med andre organisationer både i Danmark og internationalt, og er associeret partner med UN.GIFT, der er FN's globale initiativ til bekæmpelse af menneskehandel.

Udover Aktive Kvinder i Danmark er initiativet igangsat af journalist Jens Høvsgaard og en række politikere på tværs af partierne. Projektet finansieres med indsamlede midler og via sponsorstøtte fra organisationer og erhvervsvirksomheder. På pressemødet vil den første store erhvervssponsor blive præsenteret. Pressemødet afholdes:

Onsdag den 30. april, klokken 11:30 i

Kvindernes Bygning

Niels Hemmingsens Gade 10,

Yderligere information og baggrund kan fås ved henvendelse til:

Susan Balschmidt, Aktive Kvinder i Danmark, tlf.  3313-1222 / 2441-8610

Jens Høvsgaard, tlf.  2121-6581

Aktive Kvinder i Danmark er landets største kvindeorganisation med omkring 6.000 medlemmer.

Jens Høvsgaardhar gennem en årrække sat fokus på kvindehandel og udgav sidste år bogen "Solgt til sex."

Samfund