Tidligere børnehjemsbørn sagsøger staten

Pressemeddelelse august 25, 2005 Humanitær

Tidligere børnehjemsbørn efterlyses ! En gruppe tidligere børnehjemsbørn fra Drengehjemmet Godhavn vil gerne i kontakt med andre børnehjemsbørn fra hele Danmark. Gruppen samler i øjeblikket materiale sammen for at kunne anlægge sag mod staten for omsorgssvigt under deres ophold på Godhavn i årene 1940 - 1980. Derfor vil de gerne i kontakt med tidligere anbragte børn fra hele Danmark med lignende erfaringer.

Baggrund:
Vi er en flok 'Gamle Drenge” fra Børnehjemmet Godhavn i Nordsjælland, der har fundet sammen efter over 40 år og dannet en Forening, med det formål, at sagsøge staten, for deres totale omsorgssvigt med de danske Børnehjem i årene 1940-80. Derfor er vi i øjeblikket, sammen med vores Advokat Bjørn Elmquist, ved at indsamle materiale til den forestående retssag.
På Godhavn blev vi bl.a. medicineret på forsøgsstadige med Truxal og Amfetamin. Dagligdagen bestod af korporlig afstraffelse og mishandling og flere er blevet seksuelt misbrugt. Måske er der andre, der har lignende erfaringer fra andre børnehjem.

Vi har i Foreningen Godhavnsdrengene; www.godhavnsdrengene.dk indtil nu, samlet 54 af de ”Gamle” drenge, der vil kæmpe for at få den undskyldning vi mener at have krav på, men har erfaret, i kraft af utallige breve og henvendelser, at det ikke kun var på 'vores” børnehjem at det offentlige tilsyn svigtede.

Derfor har vi nu oprettet en Støtteforening www.godhavnsdrengene.dk/venner , hvor alle der har været på Børnehjem fra 1940-80 kan tilmelde sig. Her kan man se hvordan man søger aktindsigt i sin egen journal og måske på den måde bidrage til at kaste lys over disse mørke år for den danske børneforsorg.  Vi vil også meget gerne høre fra personer der er blevet seksuelt misbrugt/mishandlet i forbindelse med deres anbringelse. Vi er allerede flere i gruppen, der har oplevet dette og er villige til at stå frem. Alle der vil hjælpe os i vores kamp for retfærdighed og en officiel undskyldning er velkomne til at kontakte os helt uforpligtende på nedenstående mail:

Formand; Poul-Erik Rasmussen. [email protected]

NæstFormand; Arne Roel Jørgensen. [email protected]