Tarteletten generobrer de danske spiseborde

Pressemeddelelse december 4, 2007 Mad & Vin

Siden Dansk Tartelet Selskab blev etableret i slutningen af oktober, er nye medlemmer strømmet til og en lokalafdeling af selskabet er opstået på Fyn. Succesen giver nu anledning til, at Dansk Tartelet Selskab efterlyser lokale opskrifter i hele landet og planlægger en tarteletkongres.

Tartelet plakat 1

Dansk Tartelet Selskab er åbent for alle

I oktober 2007 blev Dansk Tartelet Selskab stiftet af Claes Benthien og Babette Hersant Isaksen. Selskabet får dagligt nye medlemmer, og interesserede kan henvende sig til formanden for Dansk Tartelet Selskab, Claes Benthien, på [email protected]. Selskabet er åbent for alle, der holder af tarteletter. Som nyt medlem får man bl.a. tilsendt en gratis tarteletplakat.

Lokale opskrifter efterlyses - vind kogebogen Tarteletter

I samarbejde med Forlaget Vandkunsten har Dansk Tartelet Selskab udgivet kogebogen Tarteletter - med 85 forførende opskrifter. De 85 opskrifter er inspireret af det danske og internationale køkken.

"Ja, det er nok Danmarks største - og måske første - samling af tarteletopskrifter. Men jeg er sikker på, at der findes mange flere lokale varianter," udtaler Claes Benthien. "Vi opfordrer derfor alle til at sende deres opskrift til selskabet, og vi glæder os til at modtage mange gode opskrifter fra alle landets egne."

De fem bedste opskrifter vil blive valgt i forbindelse med Danmarks første tarteletkongres, som løber af stablen i foråret 2008. De fem vindere vil hver modtage kogebogen Tarteletteraf Babette Hersant Isaksen.

Tarteletter til tiden

Den 22. oktober udkom bogen Tarteletterog til både forlagets og formanden for Dansk Tartelet Selskabs store glæde er bogen blevet modtaget med åbne arme, ikke kun af pressen, men også af tarteletentusiaster i det ganske land. Kun en måned efter udgivelsen er et nyt oplag på vej. Den store interesse tyder på en renæssance for den lille sprøde bund med det bløde fyld.

Den første lokalafdeling af Dansk Tartelet Selskab er allerede blevet stiftet på Fyn. I Helnæs Tartelet Forening udgår aktiviteterne fra det lokale forsamlingshus, hvor redaktøren af Helnæs Posten, Poul Dreisler, huserer sammen med den lokale kogekone Annelise Larsen, som i øvrigt er tildelt lokalafdelingens æresmedlemspost, en ære hun deler med skuespiller og komiker Søren Østergaard, der er æresmedlem i Dansk Tartelet Selskab.

Læs mere om selskabet på: http://www.dansktarteletselskab.dk/.

Her finder man opskrifter, køkkenredskaber og spisesteder, der serverer tarteletter. Man kan også læse om tartelettens historie samt få tips om producenter af tarteletbunde - ikke mindst en delikat minitartelet, som er velegnet til receptioner og julefrokoster.

Begejstret omtale af Tarteletter

Henrik Boserup:Min gode ven Søren Gericke og jeg kunne godt finde på at åbne en tarteletrestaurant. (...) Jeg synes, det er stærkt, at nogen tager tarteletten op igen. Den kan jo det samme som en burger - man kan få det hele i en mundfuld. Tarteletten er en container, hvor man kan have en lille lækkerbisken i.

Oh, hvilke herlige skaller!En bog, der i tusindvis af danske hjem bør kunne sprede glæde, sand tryghed og anvise nye veje, der med garanti er værd at betræde. Henrik Larsen, Politiken.

Trendy tartelet.
Kun fantasien syntes at sætte grænser for fyldet, der er noget mere sofistikeret end klassikeren med høns i asparges. Nu består fyldet af ingredienser som krabbe, gedeost, fasan, hummer og endda chili con carne. Marie Ravn, DR Kultur

Flere presseklip på: http://www.forlagetvandkunsten.dk/107547/
Forlaget Vandkunsten kan kontaktes på: [email protected], tlf: 3297 1474.

Mad & Vin