Talent Management

Pressemeddelelse september 1, 2006 Uddannelse

HRM

Aktivkurser
Opfattelsen af talentudvikling som værende forbeholdt organisationens åbenlyse talenter gør sig ikke længere gældende. Set i lyset af de krav vidensamfundet stiller til organisationerne er sådan en tilgang ikke længere tilstrækkelig, da det i kraft af disse krav vil være nødvendigt at tænke talentudvikling på en ny måde. Denne nye måde indeholder en forståelse af, at alle medarbejdere indeholder unikke kompetencer, som kan udvikles.

Talent Management er et tiltag, der kan benyttes i flere sammenhænge. Først og fremmest gør det sig gældende, når organisationen i rekrutteringssammenhænge skal finde medarbejdere med potentiale for at udvikle et talent. Derudover er Talent Management et redskab organisationen kan benytte, når talenter skal tiltrækkes til organisationen.

De nye arbejdsmæssige tendenser stiller ændrede krav til HR afdelingen om, hvordan afdelingen skal handle i forhold til udviklingen af talenter. Der er således behov for en omstrukturering af HR afdelingen fra fokus udelukkende på de administrative områder såsom løn, kontraktudarbejdelse, afskedigelser etc. til at inkludere fokus på at ruste alle ledere til at stå til ansvar for udviklingen af talenter og medarbejdere. At lederne bevarer denne fokus kan sikres igennem opfølgninger på talentudviklingsstrategien eksempelvis i form af målinger på antal samtaler med udvalgte medarbejdere, eller antal karriereplaner for de udvalgte talenter.

I arbejdet med medarbejdertalentudvikling bliver det relevant for HR-afdelingen at tage stilling til følgende spørgsmål:

Hvilken type organisation, organisationsstrukturer og ledelsesformer er der tale om?
Hvordan motiveres medarbejderne?
Hvilke arbejdsmetoder fungerer blandt medarbejderne?
Hvordan sikres fastholdelsen af kernemedarbejdere?
Hvordan udfordres medarbejderne?
Hvordan uddelegeres ansvar til relevante medarbejdere?

Rekrutteringssituationen er et eksempel på, at HR skal fokusere på den effekt eksempelvis en stillingsannonce har på kandidaten.

Hvad loves der i annoncen,
hvad ønsker organisationen af stå for,
og er det muligt at benytte eksempelvis storytelling til at formidle medarbejderens muligheder i arbejdet?

Samlet set er udfordringen for HR at kunne bevæge sig væk fra forestillingen om at potentielle medarbejdere kun fokuserer på løn og benefits og i retning af, at potentielle kandidater i høj grad fokuserer på de interne og personlige udviklingsmuligheder, organisationen kan tilbyde. Når HR arbejder med talentudvikling bør de derfor have disse udfordringer in mente, idet organisationerne ikke har råd til at undlade at udvikle deres medarbejdere.

HR Master (HRM) arbejder blandt andet med talentudvikling og hvordan HR kan bidrage til at skabe værdi i organisationen ved at have fokus på værdiskabelsesprocessen, resultaterne og udviklingen af medarbejderne. Derved kan HR sikre, at den overordnede organisationsstrategi indtænkes i den måde hvorpå HR arbejde med de menneskelige ressourcer.

Igennem e-lærings platformen får du stillet det teoretiske grundlag til rådighed og på kursusdagene får du udfordret din forståelse af det teorien og opnår viden om, hvordan teorien kan implementeres i praksis. Derudover vil du igennem din besvarelse af cases modtage personlig sparring.

Du kan læse nærmere om kursusdage, emner og tidspunkter på følgende link: http://www.probana.com/hrkmaster.asp

Uddannelse