Synlig forskel på flerstyrkeglas

Pressemeddelelse januar 20, 2010 Livsstil

I brilleglas med flere styrker er der stor forskel på, hvor stort et synsfelt brillebæreren får. Derfor er der grund til at se sig for hos optikeren, for de fleste kan komme til at se mere, end de er vant til

Læsning med flerstyrkeglas
Billedtekst: Læsning i sofaen bliver mere behageligt, hvis dine flerstyrkeglas har et stort læsefelt

I 40-års alderen får mange brillebærere brug for flerstyrkeglas i brillerne, fordi de oplever, at det bliver svært at læse, se noget tæt på og stille skarpt ved skift mellem forskellige synsafstande. Men mange synes, at overgangen til flerstyrkeglas er en udfordring, fordi det brugbare synsfelt i brillerne bliver reduceret. Det samme sker, når man efter nogle år får brug for højere styrke i flerstyrkeglassene. Hvis man vælger samme type glas, vil synsfeltet blive en smule mindre igen.

Men sådan behøver det ikke at være. Glasproducenterne har de seneste år udviklet nye individuelle glas, der giver et væsentligt større synsfelt end standardglas.
- Vi arbejder hele tiden på at skabe bedre løsninger til dem, der har brug for flere styrker i samme glas. Rodenstock lancerede for to år siden det hidtil mest avancerede individuelle glas på markedet, og det giver et markant større synsfelt. Men de nye glas udgør stadig kun en forholdsvis lille del af salget. Det er overraskende, for mange kan komme til at se langt bedre, hvis de vælger et individuelt glas, fortæller Kim Iversen, der er kvalitetschef hos Rodenstock Danmark.

Ved ikke, hvor godt det kan blive
Han erkender, at prisen selvfølgelig spiller en rolle, men mener, at det beskedne salg af de mest avancerede glas i høj grad også skyldes, at kunderne ikke ved, hvor godt et syn, de rent faktisk kan få med de bedste flerstyrkeglas.
- Vores bedste, individuelle glas hedder Impression FreeSign og kan som de eneste på markedet designes efter hvilke synsbehov, den enkelte har i hverdagen. Har brillebrugeren et kontorjob, er han kørende sælger, spiller han golf i fritiden eller læser han hellere en god roman? Ud fra de oplysninger kan glasset designes, sådan at han får det største synsfelt, der hvor han har mest brug for det, forklarer Kim Iversen.
- De individuelle glas bliver også tilpasset specielt efter brillestellet, glassenes afstand fra øjnene og personens øjenafstand. Det betyder, at synsfelterne i praksis bliver væsentligt større end i de billigere standardglas, fordi felterne er placeret optimalt i glassene. Standardglas skal passe til alle stel og ansigter, og derfor kan de ikke give så store synsfelter som de individuelle tilpassede glas.

Mindre træthed og bedre præstationsevne
Kim Iversen tror på, at flere fremover vælger at købe de bedste individuelle brilleglas, selv om de koster lidt ekstra, for fordelene ved at bruge dem er til at få øje på.
- Med et større synsfelt skal man bevæge nakken mindre for at se, og øjnene slapper ganske enkelt mere af. Det øger præstationsevnen hver dag, og desuden kræver de bedste individuelle glas ingen eller meget kort tilvænningstid. Jeg plejer at sige, at de individuelle glas har så stort et synsfelt, at hvis man regner ud, hvad prisen er pr. mm2 brilleglas med et godt synsfelt, så er de individuelle brilleglas en god forretning for brillebæreren, slutter Kim Iversen.

Rodenstocks brilleglas fås hos udvalgte optikerkæder. Forhandlere oplyses på tlf. nr. 86 26 33 11.
Rodenstock Danmark A/S er en del af den verdensomspændende Rodenstock-koncern, der er en af verdens førende aktører inden for optikerbranchen. Rodenstock udvikler og producerer såvel brilleglas som brillestel.

Billedtekst: Læsning i sofaen bliver mere behageligt, hvis dine flerstyrkeglas har et stort læsefelt

Livsstil

Læsning med flerstyrkeglas
Hent | 5,45 MB | 1417 x 2126 | .jpg