Svensk vandhane sparer på energien og skåner miljøet

Pressemeddelelse juni 17, 2010 Hus og Have

Ny serie i armaturer til køkken og bad sparer op til 30 procent på forbruget af vand og energi, uden at det går ud over komforten

189 1

Den nye 9000E serie fra FM Mattsson er både stilfuld og praktisk i dagligt brug. Serien er for eksempel designet til nemt at kunne anvendes også af ældre eller andre med svage hænder, desuden kan der monteres forlængede greb i samme design på armaturerne. Og ikke nok med det. Samtlige produkter i serien er mærket EcoSafe, og det betyder, at de hjælper med at mindske omkostningerne i husholdningen og spare miljøet. Det vil sige op til 30 procent mindre forbrug af vand og energi for en familie med fire personer.

Et-grebsarmaturerne til køkken og bad har nu økoperlatorer, som sparer på vandet, næsten uden at brugeren mærker det. Dertil kommer den keramiske tætning, som forhindrer det vandspild, der opstår, når vandhanen drypper. Endelig er der Soft Closing systemet med den bløde lukning, der sikrer mod skadelige trykstød i rørene. Armaturerne fås også med koldstart. Det vil sige, at når man åbner for vandhanen med grebet pegende lige frem, kommer der udelukkende koldt vand og ikke blandet koldt og varmt som på en traditionel vandhane. Så også her sparer man, uden at det går ud over komforten.

Sikkerhedsarmaturerne
Sikkerhedsarmaturerne har indbygget sikring mod skoldning, og den præcise styring af tryk og temperatur virker perfekt selv ved store temperatur- og tryksvingninger i rørene. Desuden er overfladen af armaturerne fremstillet i et materiale, der ikke bliver varmt på ydersiden. FM Mattsson yder fem års kalk- og temperaturgaranti på regu-leringsenheden i firmaets sikkerhedsarmaturer.

EcoSafe - nyt miljøkoncept
Med EcoSafe har FM Mattsson sat fokus på miljøet gennem alle led i produktionen. Lige fra valget af materialer, forbruget af emballager til energibesparende funktioner for slutbrugeren. Alle dele af armaturet kan desuden genanvendes ved skrotning. Desuden er de materialer, der kommer i kontakt med vand, godkendte til levnedsmidler.

140 år i branchen
FM Mattsson blev grundlagt i 1865 af Frost Mattsson i byen Östnor lidt uden for Mora, Dalarna Midtsverige. I 1876 støbte han sin første taphane, og virksomheden voksede siden til Nordens førende producent af armaturer til køkken, bad og brus.

FM Mattsson armaturer fås hos byggemarkeder og VVS installatører. Nærmere oplysninger hos Ostnor Danmark A/S, tlf. 43 43 13 43 og www.fmmattsson.dk.

Billedtekst:

Et-grebsarmaturerne til køkken og bad har indbygget vandstrømsbegrænsning og temperaturspærre.

9000E fra FM Mattsson har indbygget sikring mod skoldning.

Hus og Have