Stress er på dagsordenen igen

Pressemeddelelse september 22, 2008 Uddannelse

Der har på det seneste været lidt stille om den tidligere mediedarling, stress. Men blot fordi hun ikke optræder i medieverdenen, er hun ikke forsvundet fra den "virkelige verden".

Aktivkurser

Forleden kunne man læse, at en ny undersøgelse foretaget af Wilke A/S for HK viser, at et stort flertal af danskerne oplever stigende stress.

Selv om "finanskrise" nu stjæler overskrifterne, er der stadig tryk på arbejdsmarkedet, og det i sådan en grad, at flere føler sig stressede. Kompetencer som omstillingsparathed, fleksibilitet og konkurrencedygtighed bliver stadigt mere efterspurgte samtidigt med, at de før så stabile ansættelsesforhold er blevet ustabile og usikre. Alt sammen faktorer som øger presset på den enkelte medarbejder, og som i sidste ende kan medvirke til stress.

Stress er som bekendt både et stort personligt problem for de, der rammes, men det er også et samfundsøkonomisk problem. Antallet af syge og stressede medarbejdere skal reduceres i de danske virksomheder og arbejdsmiljøet forbedres. Dette bliver kun muligt med en mere dybtgående viden om de faktiske processer og dynamikker, der er på spil i både i individet og i samfundet når det drejer sig om stress.

Aktiv Kurser / Probana har udviklet en Stress Management Konsulent-uddannelse, der retter sig mod direktører, ledere og personaleansvarlige i private og offentlige virksomheder, der til dagligt arbejder med personaleledelse. Her tilegner deltagerne sig løbende både faglige og praktiske kompetencer, samt mulighed for at fordybe sig i traditionelle og moderne teorier og filosofier omhandlende stress. Således vil deltagerne blive i stand til både at forholde sig kritisk og reflekteret til almene forståelser af stress samt tilegne sig de teknikker og redskaber, der er nødvendige for at kunne afhjælpe og støtte kolleger, der allerede har stress eller er i risikogruppen.

Uddannelsen er baseret på blended learning, der kombinerer e-learning med traditionel undervisning. Med e-learning har man via en internetforbindelse altid adgang til pensum, cases og dialogforum. Uddannelsen tager 3 måneder og er inddelt i 3 moduler. Hvert modul afsluttes med en kursusdag på hotel, hvor en erfaren underviser vil relatere teorien til praksis.

Uddannelsen er udviklet i et tæt samarbejde med Handelshøjskolen og Københavns Universitet, hvilket sikrer undervisningen et højt fagligt og professionelt niveau.

De kan læse mere om uddannelsen og tilmelde Dem online på www.probana.com/smk.asp.

Uddannelse