Store-Orgeldag - musikalsk samarbejde i det europæiske fællesskab

Pressemeddelelse marts 15, 2007 Kultur

Bachs fødselsdag er udvalgt til at markere den 1. Europæiske Orgeldag, der skal sætte fokus på orgelmusikken som eer en truet musikart

I Aalborg er man med på noderne, for den europæiske orgeldag fejres ved en koncert i Hans Egedes Kirke d. 21, marts kl. 19.30, hvor den engelskfødte og kendte organist, Michael Austin giver koncert. Ideen bag den samlede europæiske indsats for at sætte fokus netop på orgelmusikken er opstået, fordi mange mennesker slet ikke er opmærksomme på, hvilken musik og kulturskat orgelet faktisk repræsenterer: som instrument og gennem den musik, som er skrevet for det.

Desværre er orgelmusik i dag for mange mennesker noget støvet og noget, der er for ”de kirkelige”, og denne totale misforståelse har europæiske organister nu besluttet at gøre op med. Orgelet er ”Instrumenternes Dronning”, og de muligheder som det store og magtfulde instrumentet byder på, har alt det, som nutidens musiknydere i øvrigt går efter: lige fra de store romantiske og dramatiske følelser til det poetiske, meditative, så orgelmusik har noget for enhver smag.

Bach - som i høj grad taler til det moderne menneske - er den uovertrufne komponist for orglet, og det er naturligt, at hans fødselsdag d. 21. marts, markerer starten på den europæiske orgelfestival. og i Danmark markeres det altså i Aalborg d. 21. marts i Hans Egedes Kirke og i Odense Domkirke.

Ved koncerten i Aalborg spiller Michael Austin musik af Buxtehude, Bach, Wesley og Rheinberger. Af alle de velklingende orgler, som findes i de ålborgensiske kirker, er orgelet i Hans Egedes Kirke en rigtig perle. Det er bygget af det verdensberømte firma Marcussen & Søn, og er ideelt til den musik, som Michael Austin har valgt.
- Det er sagt om Bachs musik, at det er at genopdage selve livet at lytte til den, og sådan har jeg det også selv, når jeg spiller den, udtaler Michael Austin.
- Det er bare så ærgerligt, at mange mennesker tror, at orgelmusik er kedeligt og kun for søndagskirkegængerne. Jeg håber, at denne 1. Europæiske Orgeldag vil starte en genopdagelse af orgelmusikken. Det er også værd at huske, at vores koncerttradition har et af sine vigtigste udspring i kirken, som tidligere var midtpunktet i folks hverdag, fortsætter Michael Austin, og kirkerne er for det meste nogle ideelle rum til musik, og naturligvis helt ideelt til orgelmusik.

5 gode grunde til at går til en orgelkoncert d. 21. marts:
1.få balsam på sjælen
2.få en ny oplevelse
3.få ny energi
4.bliv afstresset
5.vær del af århundreders tradition
- men vær forberedt på at det kan være vanedannende!