Stop støj i landbruget og på børneinstitutioner

Pressemeddelelse juni 16, 2005 Natur

Uddannelse af støjvogtere på børneinstitutioner og en hjemmeside hvor landmændene kan måle deres daglige støjbelastning. Det er de to danske projekter, der indstilles til deltagelse i en europæisk arbejdsmiljøkonkurrence i Bilbao.

To danske projekter er indstillet til en europæisk arbejdsmiljøpris for god praksis over for støj på arbejdet. Bag indstillingen står Arbejdstilsynet, arbejdsmarkedets parter og en række styrelser. Den endelige vinder af den europæiske konkurrence udpeges af Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur, og prisoverrækkelsen finder sted i den spanske by Bilbao i december i år.

Det første projekt er fra landbruget, og det er gennemført af  af Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Jordbrugets Arbejdsmiljøudvalg, i samarbejde med ingeniørfirmaet Akustiknet. Projektet består af en rapport, der kortlægger støjniveauer, en vejledning til landmanden med en oversigt over støjniveauer, orientering om høreværn mv. og en hjemmeside med lydeksempler.

Det mest nyskabende ved projektet er hjemmesiden, der giver  landmanden mulighed for at beregne sin egen støjbelastning. Landmanden kan teste, om han er i fare for at få en høreskade på kort eller lang sigt ved at taste ind, hvor lang tid han arbejder med en række støjende processer. På hjemmesiden er der syv eksempler på støjende arbejde i landbruget. Det drejer sig fx om arbejde på en gammel traktor, som støjer 96 decibel, fodring af svin, der larmer med op til 105 decibel og arbejde med minilæsser, der larmer 100 decibel.

- Vi har fokuseret på de støjende arbejdssitutationer, som er almindelige i landbruget, siger konsulent Kristine Jensen fra BAR Jord til Bord (arbejdstagersiden).  - Hvadenten man er svineavler, korn- eller mælkeproducent  kan man beregne, hvor stor en støjbelastning man er udsat hver dag.  Summer man alle de støjende aktiviteter en landmand er udsat for på en arbejdssdag, kan det nemt løbe op, selv om de hver især kan være af kortere varighed.  Man kan også se, hvor meget man kan reducere risikoen for høreskader, hvis man bruger høreværn.

Hjemmesiden www.stojilandbruget.dk sættes snart i drift, og den kan indtil videre ses på arbejdsadressen www.casacollection-design.dk/stoj/.

Uddannede støjvogtere i børneinstiutionerne
En børneinstitution kan udvikle sig til et sandt støjhelvede, selv om støjisoleringen er nok så god. Børn der råber, løber, leger, skramler, græder eller tumler kan få selv hærdede pædagoger til stikke fingrene ind i øregangen og løbe skrigende bort. Men der er hjælp på vej. I to nordjyske kommuner, Åbybro og Sejlflod, har man uddannet 30-40 støjvogtere. Miljøingeniør Gurli Drustrup, der er konsulent i JobLiv Danmark, som er landsdækkende autoriseret arbejdsmiljørådgiver, fik ideen til kurset, der skulle skabe ny grobund for at håndtere støj i vuggestuer, børnehaver og SFO´er.

- Målet med kurset er at uddanne en medarbejder til støjvogter i hver enkelt institution. På den måde knyttes størst mulig viden, initiativ og engagement direkte til den enkelte arbejdsplads, siger Gurli Drustrup.

Kurset afholdes over 2 dage med en måneds mellemrum. Imellem de to kursusdage arbejder deltagerne med at kortlægge støjen på deres egen arbejdsplads. Støjvogterkurserne bruges til erfaringsudveksling, og et konkret resultat af kurserne er udviklingen af idékataloger, med brainstorm på, hvad man kan gøre for at dæmme op for støj fx ved spisning, leg med biler, lego, gråd og fodboldspil i garderoben.

- Støjvogterkurserne gør det muligt at skabe konkrete resultater med små eller helt uden investeringer, siger direktør Jonna Pedersen fra JobLiv Danmark as. - Det har været interessant at løse støjproblemerne ved at tage fat på processen og adfærden. Det har skabt resultater, der er langt større, end vi havde turde håbe på, siger Jonna Pedersen, der henviser til en evaluering i Åbybro Kommune, hvor tilbagemeldingerne har været endog meget positive.

Kontaktpersoner:

Jan Gybel Jensen, Arbejdstilsynet, tlf. 72208760
Anne Marie Hagelskær, BAR Jord til Bord, tlf. 87 40 34 00.
Jonna Pedersen, JobLiv Danmark as tlf.70234830. Mobiltlf. 2060 1367.
Direktør i Aalborg afdelingen, Ove Gaardbo tlf. : 21259242

Natur