Stop for salg af 600 ml sodavand

Pressemeddelelse august 15, 2008 Helse

Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet håber, at Royal Unibrews beslutning om at opgive produktionen af 600 ml sodavandsflasken, vil få flere danske virksomheder til at tænke sig om i forhold til danskernes sundhed

Den danske øl- og sodavandsproducent, Royal Unibrew, har netop meldt ud, at de dropper produktionen af 600 ml sodavandsflasken til det danske marked og vender tilbage til den velkendte halvliters flaske. Det sker efter, at Kræftens Bekæmpelse, Forbrugerrådet, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen har været i dialog med Royal Unibrew og detailhandlen for at få stoppet salget af den store flaske. Dansk Supermarked, Coop og DSK besluttede tidligere på sommeren at fjerne 600 ml sodavand fra hylderne efter en kort kampagneperiode.

Royal Unibrews beslutning mødes med tilfredshed af de fire organisationer. De har argumenteret for, at 20 pct. mere sodavand i flaskerne vil sætte yderligere skub i fedmeepidemien. Derfor har de pointeret over for industrien og detailhandlen, at det er en dårlig idé at konkurrere på flaskestørrelsen. En halvliters eller en 600 ml sodavand drikker man som regel uden at dele med andre, og 80 pct. af alle børn og unge indtager for meget sukker.

- Det glæder os, at Royal Unibrew og detailhandlen har lyttet til vores protester og vist sig ansvarlige. Vi ved, at sodavand i høj grad er medvirkende til fedme blandt børn, og der er bestemt ingen grund til at friste børnene yderligere. Op mod hvert femte danske barn er overvægtigt, og forskning viser, at de har større risiko end normalvægtige for at få hjertekarsygdom som voksne, siger Susanne Volqvartz, direktør i Hjerteforeningen.

De fire organisationer understreger, at de naturligvis ikke forventer, at en sodavandsproducent skifter sodavand ud med gulerodssaft. Men de håber, at Royal Unibrews beslutning vil inspirere flere virksomheder til at bidrage til folkesundheden frem for fedmeepidemien.

- Vi har brug for, at erhvervslivet, i langt højere grad end i dag, går ind og er en ansvarlig spiller på forebyggelsesområdet. Antallet af yngre mennesker med type 2-diabetes stiger voldsomt, og op mod 600.000 danskere vil have type 2-diabetes om ti år. Den enkelte og vores sundhedssystem kan ikke klare forebyggelsesopgaven alene, siger Allan Flyvbjerg, formand i Diabetesforeningen.

Projektchef Morten Strunge Meyer fra Kræftens Bekæmpelse ser også gerne, at flere danske virksomheder vil deltage i at vende fedmeudviklingen. Overvægt er en betydelig risikofaktor for mange kræftsygdomme.

- Vi kunne for eksempel ønske os, at slikposerne og isvaflerne blev mindre, og at supermarkederne stoppede med mængderabat på usunde varer, siger Morten Strunge Meyer og formand i Forbrugerrådet Camilla Hersom tilføjer:

- Vi ved, at større portioner betyder, at folk spiser og drikker mere. Derfor er vi meget tilfredse med, at Royal Unibrew har erkendt, at det var en udvikling i den forkerte retning at gøre flaskerne større, siger Camilla Hersom.

Yderligere oplysninger:

Susanne Volqvartz, direktør i Hjerteforeningen, tlf. 33 67 00 01

Allan Flyvbjerg, formand i Diabetesforeningen, tlf. 40 29 35 89

Morten Strunge Meyer, projektchef i Kræftens Bekæmpelse, tlf. 40 44 90 88

Camilla Hersom, formand i Forbrugerrådet, tlf. 77 41 77 41.

Helse