Stamceller går til spilde

Pressemeddelelse oktober 5, 2009 Medicinal

Den europæiske sammenslutning af stamcellebanker, Cord Blood Europe, opfordrer til lovpligtig information om stamceller i forhold til kommende forældre i Europa, som er bagefter såvel USA som Asien. EU-parlamentet er på vej med vedtagelse af lovgivning på området.

Bruxelles, den 5. oktober 2009

Den europæiske sammenslutning af stamcellebanker, Cord Blood Europe, opfordrer til, at kommende forældre informeres bedre om betydningen af at gemme stamcellerne fra deres nyfødte barns navlesnor.

‘Langsigtet opbevaring af navlesnorsstamceller finder stadig kun sted i forbindelse med færre end 5% af fødslerne i mange europæiske lande’, forklarer Dr. Eberhard Lampeter, der er formand for Cord Blood Europe. ’På trods af, at der er 5,4 millioner fødsler om året i Europa, har de europæiske navlesnorsstamcellebanker til dato færre end 400.000 portioner navlesnorsstamceller i opbevaring. Og det tal omfatter både private stamcellesikringer og navlesnorsstamceller, som er doneret til offentlige navlesnorsstamcellebanker.’ Når tallet er så lavt hænger det ifølge Eberhard Lampeter sammen med, at der i Europa ikke er indført regler om obligatorisk oplysning om muligheden for at nedfryse navlesnorsstamceller, sådan som man fx har i USA. Her har indtil videre 22 stater vedtaget, at kommende forældre altid skal informeres om fordelene ved at opbevare eller donere navlesnorsstamceller. Informationspligten er pålagt det sundhedspersonale, som de kommende forældre konsulterer under graviditeten.

Navlesnorsblod indeholder helt unge og tidlige stamceller, som har potentiale til at kurere tidligere uhelbredelige sygdomme. Flere end 100 sygdomme som fx kræft, leukæmi, hjernesygdomme og type 1-diabetes behandles allerede i dag med stamceller fra navlesnorsblod eller knoglemarv. Ifølge publicerede studier vil 1 ud af 200 individer blive behandlet med navlesnorsstamceller i deres livstid baseret ud fra de sygdomme, man kan behandle i dag – forudsat at man har tilstrækkeligt med vævsforenelige stamceller til rådighed. 20.000 mennesker er allerede behandlet med stamceller fra navlesnorsblod, og eftersom der på verdensplan foretages over 3.000 kliniske forsøg med stamceller i øjeblikket, er der ikke tvivl om, at antallet af stamcellebehandlinger vil stige markant i fremtiden.

Cord Blood Europe’s mission er at skabe opmærksomhed om fordelene ved at sikre navlesnorsstamceller i forbindelse med fødsler i Europa, således at tusinder af potente navlesnorsstamcelle-prøver sikres frem for at blive kasseret sammen med navlesnor og moderkage efter fødslen.

’I takt med, at antallet af kliniske forsøg med voksne stamceller øges, er det nødvendigt, politikere og sundhedsansvarlige i EU-landene fokuserer mere på at få øget antallet af stamcelleportioner i de europæiske navlesnorsstamcellebanker, så der er nok stamceller tilgængelige til så bredt et udsnit af befolkningerne, når nye stamcellebehandlinger godkendes’, understreger Lampeter. ’De enkelte forældre får kun en chance for at sikre eller donere navlesnorsstamcellerne fra deres barn i forbindelse med fødslen. Derfor er det altafgørende, at kommende forældre modtager upartisk og nuanceret information om muligheden under graviditeten, før det er for sent.’

I de kommende måneder tager EU-Parlamentet stilling til et forslag, der skal sikre implementering af et standardiseret regelsæt i forbindelse med opsamling, opbevaring og brug af stamceller og samtidig gør det lovpligtigt at informere gravide om de potentialer, navlesnorsstamceller rummer.

HVAD ER CORD BLOOD EUROPE ?

Cord Blood Europe, www.cordbloodeurope.org, er en europæisk non-profit sammenslutning af stamcellebanker med hovedkontor i Bruxelles. Cord Blood Europes mission er at fremme opmærksomheden mod fordelene ved stamceller i Europa og at øge antallet af opsamlede stamceller fra navlesnorsblod, således at disse stamceller i højere grad bevares frem for at gå tabt i forbindelse med fødslen.

Medlemsvirksomhederne arbejder for indførelse af af harmoniserede EU-regler, og er aktive i alle EU- og EFTA-lande. Stamcellebanker under Cord Blood Europe lever alle op til vedtagne krav om sikkerhed og kvalitetsstyring på området. Danmarks repræsentant i Cord Blood Europe, StemCare A/S, er omfattet af Vævsloven fra 2006 med tilhørende bekendtgørelser og vejledning, som er underlagt et EU-direktiv fra 2004. Vævsloven håndhæves af Lægemiddelstyrelsen. Ud over tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen kræver drift af biobanker, der opbevarer levende biologisk materiale, Datatilsynets tilladelse.

Medlemsvirksomheder i Cord Blood Europe:CrioEstaminal (Portugal), Cryo-Save (Holland), Future Health Technology (Storbritannien), Polski Bank Komorek Macierzystych (Polen), StemCare (Denmark), Swiss Stem Cell Bank (Schweiz) and VITA34 (Tyskland).

Medicinal